NSP: DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2009

NSP: Fortsatt resultatförbättring och försäljningstillväxt

Tredje kvartalet 2009 – kvarvarande verksamheter

• Omsättningen ökade med 9,8 procent till 174,8 MSEK (159,2)

• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7,6 MSEK (0,2), en förbättring med 7,4 MSEK

• Resultat efter skatt uppgick till 4,8 MSEK (-6,1), en förbättring med 10,9 MSEK

• Resultatet EBITDA uppgick till 15,5 MSEK (9,1), en förbättring med 6,4 MSEK

Tredje kvartalet 2009

• Omsättningen ökade med 10 procent till 181,9 MSEK (165,3)

• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 4,2 MSEK (-0,7), 7,6 MSEK före nedskrivning om 3,4 MSEK

• Resultat efter skatt uppgick till 1,4 MSEK (-7,0) ), 4,8 MSEK före nedskrivning om 3,4 MSEK

• Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,19 kronor (-1,95)

• Resultatet EBITDA uppgick till 12,4 MSEK (8,4)

• I periodens resultat ingår kostnaden för nedskrivning av immateriella rättigheter och goodwill med 3,4 MSEK (0) till följd av det beslut om renodling och försäljning av ett antal mindre restauranger som tillkännagavs efter periodens slut.

Januari – september 2009 – kvarvarande verksamheter

• Omsättningen ökade med 8,5 procent till 506,6 MSEK (466,8)

• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 4,3 MSEK (-8,7)

• Resultat efter skatt uppgick till -7,1 MSEK (-13,6)

• Resultatet EBITDA uppgick till 27,6 MSEK (11,2)

Januari – september 2009

• Omsättningen ökade med 9 procent till 525,9 MSEK (482,2)

• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -1,0 MSEK (-12,2)

• Resultat efter skatt uppgick till -12,4 MSEK (-17,1)

• Resultat per aktie före utspädning uppgick till -1,72 kronor (-4,76)

• Resultatet EBITDA uppgick till 23,4 MSEK (8,1)

• Styrelsen beslutar i juni om renodling av verksamheten med koncentration på drift av lönsamma Buger King-restauranger

• Styrelsen tillkännager nya finansiella måltal

Efter periodens slut

Nordic Service Partners Holding AB (NSP) fokuserar på drift av lönsamma Burger King-restauranger och genomför en affär som beräknas ge en positiv resultateffekt överstigande 5 miljoner kronor per år som en följd av sänkta kostnader. Vidare utvecklas en master franchise-modell för utvecklingen av det egna varumärket Taco Bar. I samband med affärens genomförande uppstår transaktionskostnader om ca 0,7 MSEK vilka kommer redovisas i det fjärde kvartalet.

VD Morgan Jallinder kommenterar:

– NSPs kraftigt förbättrade resultat i kombination med förestående nyemission om 28,8 MSEK innebär att soliditeten beräknas hamna över vårt nya mål på 25 procent. Därmed är bolagets finansiella struktur åter i balans och vi har skapat förutsättningar för expansion under 2010.

– Resultatförbättringen förklaras med stigande försäljning, ett kontrollerat kostnadsläge i restaurangrörelsen samt minskade gemensamma administrationskostnader. Försäljningen för jämförbara enheter ligger oförändrad under kvartalet, vilket är starkt i rådande lågkonjunktur.

– Förändringsarbetet i NSP har haft högsta prioritet under 2009 och de effektivitetshöjande och kostnadsbesparande åtgärderna har förbättrat driftsmarginalen på restaurangnivå framförallt i den danska verksamheten. Min bedömning är att dock att vi ännu inte helt sett de dynamiska effekterna av en organisation med tydligt operativt fokus.

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSPs verksamhet omsätter cirka 700 miljoner kronor och omfattar ett 40-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Bolaget äger också varumärket och rättigheterna till varumärket Taco Bar som omfattar ett 20-tal franchiserestauranger i Sverige. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden. NSPs aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se