NSP: DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2010

Rörelseresultatet ökade till 11,1 miljoner kronor

Tredje kvartalet 2010

• Omsättningen uppgick till 160,9 MSEK (181,7). Av minskningen svarar skillnad i valutakurs för -6,6 MSEK och avyttringar för -5,9 MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade och uppgick till 7,1 MSEK (4,2).
  • Resultat efter skatt ökade till 5,1 MSEK (1,4).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning ökade till 0,47 SEK (0,19).
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 14,5 MSEK (15,8).
  • För kvarvarande verksamheter uppgick rörelseresultatet till 7,1 MSEK (7,6) och resultat efter skatt ökade till 5,1 MSEK (4,8). Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 14,5 MSEK (15,5).

Januari – september 2010

• Omsättningen uppgick till 476,0 MSEK (526,7). Av minskningen svarar skillnad i valutakurs för -18,5 MSEK och avyttringar för -18,1 MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 11,1 MSEK (-1,0).
  • Resultat efter skatt ökade till 5,5 MSEK (-12,4).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning ökade till 0,51 kronor (-1,72).
  • Resultatet EBITDA ökade till 33,4 MSEK (26,7).
  • För kvarvarande verksamheter ökade rörelseresultatet (EBIT) till 11,1 MSEK (4,3) och resultat efter skatt ökade till 5,5 MSEK (-7,1). Resultatet EBITDA ökade till 33,4 MSEK (27,6).

Kommentar från VD

- Jag är nöjd med att vi redovisar ett rörelseresultat på över 11 MSEK för årets första nio månader vilket betyder att vår befintliga restaurangportfölj har en stabil intjäningsförmåga och att renodlingen av verksamheten gett effekt, trots svagt marknadsläge i Danmark.

- För den senaste 12-månadersperioden har vi nu en EBITDA på 47 MSEK, vilket väl beskriver vårt starka kassaflöde. Med detta kassaflöde har vi den bas som krävs för fortsatt tillväxt och expansion.

- För närvarande utvärderar vi ett tjugotal lägen och vi räknar med att under nästa år kunna öppna ett antal nya enheter. Genom om- och nybyggnationer och andra försäljningsdrivande aktiviteter kommer vi att addera ytterligare försäljningsvolym till nuvarande operativa plattform och därigenom nå målet om en rörelsemarginal på 5 procent.

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 650 miljoner kronor och omfattar ett 40-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Bolaget äger också varumärket och rättigheterna till varumärket Taco Bar som omfattar ett 20-tal franchiserestauranger i Sverige. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden. NSP:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se