NSP: DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 1 JANUARI TILL 30 JUNI 2013

Tillväxt och förbättrad lönsamhet

April - juni 2013

• Omsättningen uppgick till 202,6 MSEK (179,6).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7,0 MSEK (3,2).
  • Resultat efter skatt uppgick till 3,6 MSEK (0,5).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,31 SEK (0,04).
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 15,9 MSEK (11,6).

Januari - juni 2013

• Omsättningen uppgick till 385,1 MSEK (346,7).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 4,7 MSEK (3,4).
  • Resultat efter skatt uppgick till -1,3 MSEK (-2,2).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,11 SEK (-0,19).
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 22,6 MSEK (19,8).
  • Två nya restauranger har öppnats i Sverige under det första halvåret. Utbildnings- och öppningskostnader har belastat resultatet med ca 1,6 MSEK (1,6). Båda restaurangerna förväntas bidra positivt till koncernens EBITDA resultat för 2013.

Kommentar av VD Morgan Jallinder

• Jag kan konstatera att vi förbättrar vår lönsamhet väsentligt under kvartal två trots att verksamheten fortsatt mött relativt svaga marknadsförutsättningar. Resultatet är ett styrketecken och visar att vår expansionsstrategi håller där vägen till framgång är att växa restaurangportföljen - idag 57 stycken - med i stort sett bibehållna administrativa kostnader. Nu ser vi fram emot de kommande två avslutande kvartalen 2013 som normalt är de starkaste både vad gäller försäljning och intjäning.
  • De tre restauranger vi förvärvade i höstas presterar mycket bra både vad gäller försäljning och resultat, i det andra kvartalet nådde vi en försäljning på cirka 17 MSEK och en EBITDA på 3,2 MSEK vilket motsvarar en driftsmarginal på 19 %. Våra, under 2012 och 2013, nyöppnade restauranger säljer totalt sett bra med en god intjäning och vi förväntar en fortsatt god utveckling.
  • Under andra halvan av 2013 avser vi att öppna ytterligare minst en restaurang, vi har dock flera bra potentiella lägen i vår pipeline så vi räknar med att fortsätta öppna restauranger framöver. Nu har vi 57 restauranger - snart 58 – och där de nyöppnade restaurangerna efter den initiala etableringsperioden fullt ut kommer att bidra positivt till ökad försäljning, förbättrat resultat och ökad lönsamhet.

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 730 miljoner kronor och omfattar 57 Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Bolaget äger också varumärket och rättigheterna till varumärket Taco Bar som omfattar ett 20-tal franchiserestauranger i Sverige. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden. NSP:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se

Taggar: