NSP: DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 1 JANUARI TILL 31 MARS 2013

Fortsatt ökad omsättning i en svag marknad

1 januari – 31 mars 2013

• Omsättningen ökade med 9 procent och uppgick till 180,9 MSEK (165,5).
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -2,3 MSEK (0,1).
• Resultat efter skatt uppgick till -4,9 MSEK (-2,7).
• Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,42 SEK (-0,23).
• Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 6,7 MSEK (8,1).
• Två nya restauranger har öppnats i Sverige, utbildnings- och öppningskostnader har belastat resultatet med ca -1,5 MSEK (-1,1).

Kommentar av VD Morgan Jallinder

• Vi fortsätter att ta marknadsandelar och försäljningen ökade sammanlagt med nio procent. För jämförbara enheter minskade försäljningen med fem procent under kvartalet. Nedgången förklaras av sämre marknadsförutsättningar i form av svag handel, och ökad konkurrens. Samtidigt ställs kvartalets försäljningssiffror mot ett starkt första kvartal 2012. Första kvartalet är normalt sett svagt eftersom det försäljningsmässigt är årets sämsta kvartal. Därav följer att ju fler restauranger vi driver ju starkare kommer denna säsongsmässiga trend att bli. Det omvända gäller för årets övriga kvartal som är försäljningsmässigt starkare.

• Vi är nöjda med utvecklingen i de enheter vi förvärvade under hösten där vi nådde en försäljning på cirka 15 MSEK och en EBITDA på 2,1 MSEK för kvartalet. Ökade kostnader under etableringsfasen av våra nyöppnade restauranger fortsätter att belasta resultatet, men utvecklingen går enligt plan.

• Framtidsutsikterna ser fortsatt goda ut. Vi har för närvarande 57 restauranger - en ökning med sju enheter jämfört med föregående år, som efter etableringsperioden kommer att bidra positivt till försäljning och resultat. Under fortsättningen av 2013 avser vi att öppna ytterligare minst en restaurang. Vi har också flera bra potentiella lägen i vår pipeline och vi räknar med en fortsatt tillväxt och förbättrat resultat.

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 730 miljoner kronor och omfattar 57 Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Bolaget äger också varumärket och rättigheterna till varumärket Taco Bar som omfattar ett 20-tal franchiserestauranger i Sverige. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden. NSP:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se