NSP FÖRSÄLJNING I DECEMBER 2010

Pressmeddelande 2011-01-12

Extremt vinterväder sänkte försäljningen i december

Försäljningen för jämförbara restauranger minskade i december med -8,5 procent (2,1). För helåret 2010 har försäljningen för jämförbara restauranger minskat med -1,9 procent (0,7).

Försäljningen för december uppgick totalt till 51,9 MSEK (59,9), vilket är en minskning med -13,3 procent jämfört med samma månad föregående år. Av minskningen svarar valutakursförändring för -4,5 procentenheter medan avyttring av verksamheter inklusive övriga mindre förändringar svarar för -0,3 procentenheter. Försäljning för jämförbara restauranger påverkar förändringen med -8,5 procentenheter (2,1). Försäljningen i december påverkades negativt av extremt vinterväder för perioden, försäljningen i Danmark drabbades särskilt hårt.

För helåret 2010 har försäljningen uppgått till totalt 629,8 MSEK (697,0), vilket motsvarar en minskning med -9,6 procent jämfört med föregående år. Av minskningen svarar valutakursförändring för -3,5 procentenheter medan avyttring av verksamheter inklusive övriga mindre förändringar svarar för -4,3 procentenheter. Försäljning för jämförbara restauranger påverkar förändringen med -1,9 procentenheter (0,7).

Kommentar från VD Morgan Jallinder:

”Försäljningen låg på kraftigt plus fram till mitten av november i Sverige och Danmark då vintern kom med extrem kyla och stora snömängder. För den svenska verksamheten innebar det något lägre försäljning medan det i Danmark gjorde att vi i december tappade rejält jämförbart mot föregående år. När vi nu stänger 2010 är jag ändå relativt nöjd med vår uppnådda försäljning givet extrema väderförhållanden.”

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 700 miljoner kronor och omfattar ett 40-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Bolaget äger också varumärket och rättigheterna till varumärket Taco Bar som omfattar ett 20-tal franchiserestauranger i Sverige. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden. NSP:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se