NSP försäljning i oktober 2010

Försäljningen för jämförbara restauranger minskade med -3,8 procent (-1,0) i oktober. Hittills under året har försäljningen för jämförbara restauranger minskat med -1,3 procent (+1,3). Månadens försäljning har påverkats negativt av kalendereffekter.

Försäljningen för oktober uppgick totalt till 54,2 MSEK (60,0), vilket är en minskning med -9,6 procent jämfört med samma månad föregående år. Av minskningen svarar valutakursförändring för -4,5 procentenheter medan avyttring av verksamheter inklusive övriga mindre förändringar svarar för 0,0 procentenheter. Försäljning för jämförbara restauranger påverkar förändringen med -3,8 procentenheter (-1,0). Oktoberförsäljningen har påverkas negativt av att höstlovet i Sverige inföll under november 2010.

Under perioden januari till oktober 2010 har försäljningen uppgått till totalt 528,0 MSEK (584,5), vilket motsvarar en minskning med -9,7 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Av minskningen svarar valutakursförändring för -3,4 procentenheter medan avyttring av verksamheter inklusive övriga mindre förändringar svarar för -3,4 procentenheter. Försäljning för jämförbara restauranger påverkar förändringen med -1,3 procentenheter (+1,1).

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 650 miljoner kronor och omfattar ett 40-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Bolaget äger också varumärket och rättigheterna till varumärket Taco Bar som omfattar ett 20-tal franchiserestauranger i Sverige. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden. NSP:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se