NSP FÖRVÄRVAR FEM BURGER KING-RESTAURANGER I DANMARK

Pressmeddelande den 17 oktober 2011

Nordic Service Partners (NSP) har idag förvärvat fem Burger King-restauranger i Danmark. Restaurangerna har i dagsläget en sammanlagd omsättning om cirka 55 MSEK och cirka 160 anställda. I och med förvärven har NSP totalt 47 Burger King-restauranger.

Restaurangerna ligger i Odense (2 st), Sønderborg, Vejle och Randers. Den tidigare ägaren försattes i konkurs den 30 september efter en snabb men underfinansierad expansion. Restaurangerna etablerades mellan 2007 och 2011, den senaste i maj tidigare i år.

Verksamheten som NSP nu tar över har under förvärvsprocessen kostnadsanpassats till restaurangernas nuvarande försäljningsnivå. Köpeskillingen uppgår till cirka 4 MSEK. Därutöver köper NSP tillhörande inventarier för cirka 8 MSEK. Hela affären finansieras via befintliga banklån och leasingavtal.

– Restaurangerna är överlag riktigt bra placerade och jag ser en betydande förbättringspotential från nuvarande försäljningsnivåer. Vi har redan vidtagit åtgärder för kraftigt ökade marknadsaktiviteter i kombination med att vi ökar antalet medarbetare i restaurangerna, säger Tina Jensen, operativ chef i Danmark, NSP.

– Det här är en riktigt bra affär för NSP. Vi stärker vår position i Danmark och ökar omsättningen med cirka 55 MSEK i en affär som har betydande tillväxt- och lönsamhetspotential. Affären ligger helt i linje med vårt fokus på tillväxt genom nyetableringar eller förvärv när tillfälle ges, säger Morgan Jallinder, VD NSP.

Affären slutfördes idag den 17 oktober 2011 med omedelbart tillträde.

Informationen är sådan som NSP ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 oktober 2011.

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 700 miljoner kronor och omfattar ett 50-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Bolaget äger också varumärket och rättigheterna till varumärket Taco Bar som omfattar ett 20-tal franchiserestauranger i Sverige. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden. NSP:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se