NSP:s försäljning i augusti 2010

Pressrelease                                                    Stockholm den 9 september 2010

Försäljningen för jämförbara restauranger minskade i augusti med 2,2 procent (- 0,2). Hittills under året har försäljningen för jämförbara restauranger minskat med 1,1 procent (+1,4).

Försäljningen för augusti uppgick totalt till 53,6 MSEK (60,9), vilket är en minskning med 12,0 procent (+ 6,8) jämfört med samma månad föregående år. Av minskningen svarar valutakursförändring för -4,1 procentenheter medan avyttring av verksamheter inklusive övriga mindre förändringar svarar för -5,7 procentenheter. Försäljning för jämförbara restauranger påverkar förändringen med -2,2 procentenheter (-0,2).

Under perioden januari till augusti 2010 har försäljningen uppgått till totalt 423,5 MSEK (470,2), vilket motsvarar en minskning med 9,9 procent (+ 9,9) jämfört med motsvarande period föregående år. Av minskningen svarar valutakursförändring för -3,4 procentenheter medan avyttring av verksamheter inklusive övriga mindre förändringar svarar för -5,4 procentenheter. Försäljning för jämförbara restauranger påverkar förändringen med -1,1 procentenheter (+1,4).

Värt att notera är att den danska kronan, i förhållande till den svenska kronan, nu återgått till en mer normal växelkurs runt 1,25 SEK per dansk krona.

NSP driver i dagsläget 42 Burger King-restauranger i Sverige och Danmark (43).

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 650 miljoner kronor och omfattar ett 40-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Bolaget äger också varumärket och rättigheterna till varumärket Taco Bar som omfattar ett 20-tal franchiserestauranger i Sverige. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden. NSP:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se