NSP: NSP köper Euroburger – omsättningen ökar 100 Mkr

First North-noterade Nordic Service Partners (NSP) köp av Euroburger blev under torsdagen formellt klart. Därmed förvärvar NSP, som tidigare aviserats, nio Burger King-restauranger i Skåne som i år beräknas omsätta cirka 100 Mkr. NSP räknar med att under 2007 omsätta 575 Mkr och redovisa en vinst mätt som EBITDA överstigande 40 Mkr efter förvärvet.

– Nu förstärker vi ytterligare vår närvaro i den expansiva Öresundsregionen. Det blir lättare att uppnå samordningsvinster i och med den geografiska koncentrationen, säger Ulf Wahlstedt, VD för Nordic Service Partners.

De nio restaurangerna är koncentrerade till regionen Malmö-Helsingborg. Sammantaget har Nordic Service Partners efter förvärvet 13 Burger King-restauranger i Skåne och totalt 30 restauranger i Sverige. Vidare äger NSP sedan tidigare åtta Burger King-restauranger i Danmark. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden.

NSP planerar att fortsätta stärka sin närvaro i södra Sverige och Danmark. Förutom de köpta enheterna medföljer avtal att öppna ytterligare två restauranger i Skåne det närmaste året.
– Vi önskar NSP stor framgång med det nya förvärvet, säger Stefan Eriksson, chef för Burger King i Norden.

Med de förvärvade enheterna beräknar NSP att omsätta kring 575 Mkr under 2007 och redovisa en vinst mätt som EBITDA överstigande 40 Mkr. De förvärvade enheterna bidrar positivt till Nordic Service Partners kassaflöde.

Nordic Service Partners betalar 53 Mkr för Euroburger AB, varav 47 Mkr kontant och motsvarande 6 Mkr i aktier, vilket utgör kring 2,4 miljoner aktier i NSP eller cirka 2 procent av utestående antal aktier. Euroburger konsolideras i NSP:s räkenskaper från 2 juli i år.

För ytterligare information kontakta:
Ulf Wahlstedt, VD för NSP, telefon 08-410 189 45, mobil 0705-100 113.