Januari-September 2019: Nordic Snus volymer fortsätter öka snabbare än marknaden

(Alla jämförelser gäller Q3 2019 vs. Q3 2018 om inget annat anges)
När det tredje kvartalet 2019 summeras ser vi tillbaka på en fortsatt växande totalmarknad med en ännu starkare tillväxt av segmentet nikotinportioner. Under kvartalet lanserade Nordic Snus två nya produkter, ett nytt portionssnus under varumärket LD samt introducerade en helt ny smak för nikotinportioner under varumärket Nordic Spirit – Nordic Spirit Elderflower – som bidragit till bolagets ökning.

Totalmarknaden växte +2,5% under Q3 samtidigt som Nordic Snus totala volymer växte +4,7%, detta trots att value-segmentet som LD kategoriseras under minskade med -1,4% under perioden. Och trots den  minskade volymen i segmentet ökade LD:s totalvolym +3,4% under kvartalet till en total marknadsandel på 6,5%.

Segmentet tobaksfria nikotinportioner fortsatte att etablera sig på marknaden under kvartalet. Jämfört med samma period förra året växte segmentet med +96,7% och  utgör numera 4,6% marknadsandelar av totalmarknaden. Under samma period växte Nordic Spirit med +185,1%, tack vare  av en breddad produktportfölj och en uppdaterad design på varumärkets samtliga produkter. Under september månad lanserades Nordic Spirit Elderflower med flädersmak,  den enda produkten i hela segmentet med den smaken. Trenden är positiv, trots att produkten lanserades så sent som i september,  vilket har bidragit till Nordic Spirits ökning under kvartalet.

Under kvartalet fortsatte skiftet på snusmarknaden från det bruna segmentet (original portion samt lössnus) till vitt portionssnus, det bruna segmentet minskade -3,8%  i volym samtidigt som vitt portionssnus ökade +3,7%. LD Stark Vit lanserades efter sommaren och utökade antalet produkter i portföljen. Produktnyheten  går i linje med den trend som finns på marknaden där starkare utföranden av befintliga smaker efterfrågas.

LD seglade under kvartalet upp till femteplatsen över största varumärken, och är fortsatt det näst största varumärket i value-segmentet med en andel på 27,3% av segmentet.

Kommentar från VD Andrew Shannon:

Med två lanseringar under kvartalet fortsätter Nordic Snus att utmana på snus- och nikotinportionsmarknaden. Båda produktnyheterna har tagits emot väl, med en lovande start för Nordic Spirit Elderflower, som vi redan innan lansering hade stor tilltro till skulle tas emot väl av våra konsumenter. Det går även hand i hand med marknaden i övrigt, där båda nyheterna tillhör de två segmenten som ökar i volym varje kvartal.

Vad gäller vår expansion av Nordic Spirit på den svenska marknaden, så har den inletts på ett lovande vis. På den viktiga online-marknaden har vi kommit ännu längre. Två av våra tre produkter – Nordic Spirit Berry Citrus och Nordic Spirit Smooth Mint – tar sig in på topplistan över mest sålda i segmentet, via en andraplats för Berry Citrus och fjärdeplats för Smooth Mint och står för totalt 11,2% av försäljningen i segmentet online. Därtill ser vi fram emot att öka vår närvaro inom nikotinportionssegmentet inom den närmaste tiden, samtidigt som vår utveckling i våra skandinaviska grannländer och i Europa i övrigt tickar på enligt plan.