Bevis på en bra arbetsmiljö

Danisco Sugar Örtofta har just blivit arbetsmiljöcertifierat enligt den internationella standarden OHSAS 18001. – Certifikatet är ett bevis på vår höga standard i fråga om arbetsmiljö och utgör samtidigt en knivskarp förpliktelse gentemot medarbetare och kunder, berättar fabriksdirektör Bengt Högberg. – Det handlar om att ta ansvar och att ta vara på medarbetarna. Så kort kan bakgrunden till vår arbetsmiljöcertifiering formuleras, berättar fabriksdirektör Bengt Högberg, Danisco Sugar Örtofta. – Vi har en lång tradition av att fokusera på medarbetarnas trivsel och arbetar målmedvetet med att förbättra arbetsmiljön. Den insatsen vill vi gärna ha papper på. Men inte bara för papperets skull. Med en arbetsmiljöcertifiering förpliktar vi oss att upprätthålla nivån och hela tiden försöka förbättra arbetsmiljön för våra medarbetare. Inför certifieringen har Danisco Sugar Örtofta systematiserat sitt arbetsmiljöarbete och anpassat det till certifieringens höga krav på dokumentation, målsättningar och riskbedömningar. – Danisco Sugar Örtofta är redan miljöcertifierat liksom Danisco Sugars övriga enheter. Jag ser vårt arbetsmiljöcertifikat som en naturlig utveckling. De båda certifikaten visar att vi tar hänsyn till vår omgivning och tar vara på våra medarbetare. Miljö- och arbetsmiljöcertifikaten är också två starka kort gentemot våra kvalitetsmedvetna kunder, säger Bengt Högberg. Danisco Sugar Örtofta är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och nu arbetsmiljöcertifierat enligt den internationella standarden OHSAS 18001. Varje år gör det oberoende certifieringsorganet Bureau Veritas Quality International (BVQI) en revision hos Danisco Sugar Örtofta för att säkerställa att fabriken fortsatt kvalificerar sig för de synliga bevisen på miljömedvetande och en bra arbetsmiljö.