Danisco Sugar och Lunds Energi tecknar avtal om leveranser till fjärrvärmenätet

Danisco Sugar och Lunds Energi har ingått avtal om att sockerbruket i Örtofta ska leverera spillvärme till fjärrvärmenätet. Värmen kommer att överföras till en ny fjärrvärmeledning som via Örtofta bygger samman fjärrvärmenäten i Lund och Eslöv. Flera tusen hushåll kommer, med start från hösten 2006, att få sitt värmebehov täckt av värmeleveranser från Örtofta.

Den första kontakten mellan Danisco Sugar och Lunds Energi, som är ett dotterbolag i Lunds Energikoncernen AB (publ), togs redan för tre år sedan. Sedan dess har diskussioner kring olika möjligheter att utnyttja Örtoftas spillvärme ägt rum samtidigt som Lunds Energis planer på att sammankoppla fjärrvärmenäten i Lund och Eslöv utvecklats. Idag har ett avtal tecknats. Avtalet bygger på att Lunds Energi bygger en ny fjärrvärmeledning som geografiskt passerar sockerbruket i Örtofta och att den spillvärme som produceras på bruket under betkampanjen, mellan september och december, överförs till fjärrvärmeledningen. - Genom vårt samarbete får Danisco Sugar avsättning för sin spillvärme samtidigt som vi får ett tillskott av fjärrvärme att distribuera till våra kunder. Spillvärmen hjälper oss att minska behovet av att elda med olja och gas vilket leder till att koldioxidutsläppen kan minskas med nära 6 000 ton per år. Därför har projektet fått ett bidrag på 6,6 Mkr i KLIMP-pengar från Natur- vårdsverket genom det så kallade klimatinvesteringsprogrammet, säger Nils-Ove Rasmusson, VD Lunds Energi AB. - Externa värmeleveranser är ett helt nytt område för Danisco Sugar Örtofta och en spännande utmaning att anta. Samtidigt är jag mycket glad över att Danisco Sugar genom att förse fjärrvärmenätet med spillvärme kan bidra till ett minskat koldioxidutsläpp. Och med tanke på att den mängd värme vi ska leverera motsvarar årsförbrukningen för mellan 1 500 och 2 000 enfamiljshus, är det ett icke oväsentligt bidrag till miljön, understryker Bengt Högberg, fabriksdirektör Danisco Sugar Örtofta. Danisco Sugar Örtofta kommer att leverera 14 MW spillvärme under betkampanjen. Byggstart för den nya fjärrvärmeledningen planeras till augusti 2005 och spillvärmeleveransen från sockerbruket i Örtofta påbörjas 2006. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ För ytterligare information, vänligen kontakta: Nils-Ove Rasmusson, VD Lunds Energi AB, 046-35 60 30 alt. 070-515 98 71. E-post: nils-ove.rasmusson@lundsenergi.se. Bengt Högberg, fabriksdirektör Danisco Sugar Örtofta, 046-540 63 86 alt 0709-53 96 86. E-post: bengt.hogberg@danisco.com