Ny marknadsordning för socker antagen

Ny marknadsordning för socker antagen EU's jordbruksministrar antog i går en ny marknadsordning för sockerområdet, gällande för de kommande fem åren med oförändrade priser. Danisco ser positivt på att jordbruksministrarna är eniga om att vidmakthålla en väl fungerande sockerregim, vilken också framöver kommer att säkra att vi har en livskraftig jordbruksnäring i Europa. Den nya marknadsordningen för socker, som träder i kraft den första juli 2001, innebär bland annat att lagerordningen bortfaller. Socker produceras under perioden september - december och sockerindustrin lagrar sockret tills lagren är tomma nästkommande år. Den nuvarande lagerordningen infördes för att säkerställa leveranser löpande till kunderna under året. Borttagandet av lagerordningen medför i sak inga förändringar i sockerindustrins omkostnader, eftersom sockret även fortsättningsvis ska lagerhållas. Den nya sockerregimen innebär en reduktion av intjäningen (EBITA), för Danisco Sugar i storleksordningen 50-100 miljoner danska kronor under räkenskapsåret (2001/02). Danisco har tidigare meddelat att Danisco Sugar förväntar en oförändrad intjäning (EBITA) under räkenskapsåret 2000/01 på 1,1 miljarder danska kronor. Intjäningsförväntningarna för Danisco Sugar och Danisco koncernen för räkenskapsåret 2001/02 kommer att meddelas i samband med offentliggörandet av Daniscos årsbokslut den 20 juni 2001. Danisco har redan påbörjat aktiviteter och kommer nu att inleda förhandlingar med övriga parter inom sockerområdet, däribland sockerbetsodlarna, för att reducera effekten på Danisco Sugars intjäning. För ytterligare information: Bernt Gustafsson, VD, Danisco Sugar AB, 040-53 71 22 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/23/20010523BIT00870/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/23/20010523BIT00870/bit0002.pdf