Norsk Tillitsmann och Swedish Trustee blir Nordic Trustee

Report this content

Norsk Tillitsmann ska bidra till ökad aktivitet på den danska obligationsmarknaden när bolaget nu etablerar ett dotterbolag i Köpenhamn tillsammans med den danska värdepapperscentralen VP SECURITIES. Norsk Tillitsmann är Nordens ledande leverantör av trustee / agent tjänster i värdepapper och förvaltar lån för mer än  1.025 miljarder SEK. Etableringen i Danmark innebär att norska trusteeorganisationen blir tillgänglig i alla de nordiska länderna. I samband med detta byter Norsk Tillitsmann i Norge, och Swedish Trustee i Sverige, namn till Nordic Trustee.

”I mer än 20 år har Norsk Tillitsmann spelat en viktig roll i obligationsmarknaden. Vårt arbete som trustee / agent har gett investerare ett effektivt system för skydd och förvaltning av deras rättigheter samtidigt som systemet har gett större flexibilitet till låntagare, vilket har utvecklat obligations­marknaden, särskilt företagsobligationer i Norge. Detta har uppmärksammats i de övriga nordiska länderna”, säger koncernens verkställande direktör Ragnar Sjoner.

Norsk Tillitsmann har tidigare etablerat dotterbolag i Sverige och Finland och kommer nu också etablera ett kontor i Danmark. Detta sker i samarbete med det danska bolaget VP SECURITIES under namnet Nordic Trustee. VP SECURITIES ägs av de större aktörerna i den danska finanssektorn. Det danska bolaget kommer att ägas till 50 % av Nordic Trustee och 50 % av VP SECURITIES.

”Den danska finanssektorn har gett uttryck för att den funktionalitet som finns i den norska obligationsmarknaden är intressant. En grupp utsedd av Erhvervsministret har utarbetat en rapport där det konstateras att det danska näringslivet i framtiden kommer att behöva ytterligare finansieringskällor. I rapporten konstateras också att en betydande källa för sådan finansiering kommer att vara i obligationsmarknaden, och att det är nödvändigt att etablera en trustee / agentordning på den danska marknaden. Det ger oss en stark grund för en ny och viktig marknad”, säger Sjoner.

Folketinget i Danmark har med anledning av denna rapport från 2013 behandlat och godkänt ett lagförslag där ramarna för trusteer / agenter regleras. Detta ger en solid grund för Nordic Trustees verksamhet på den danska marknaden.

”Vi är glada över samarbetet med VP SECURITIES och tror att båda bolagen besitter den kompetens och de resurser som kan ligga till grund för vidare utveckling av den danska obligationsmarknaden. VP SECURITIES är en central aktör i den danska värdepappers­marknaden och kommer att bidra till att marknadsaktörerna sluter upp bakom det nya bolaget. Vi ser också att obligationsmarknaden är internationell och att den nordiska marknaden blir mer och mer integrerad, tendensen är särskilt tydlig för företagsobligationer. Vi tror att ett gemensamt nordiskt företag med system, erfarenhet och tyngd som finns hos tillitsmannen kan bidra till en välfungerad obligationsmarknad och därmed också ökad tillgång till kapital för det nordiska näringslivet” säger Sjoner.

”Genom samarbetet mellan VP och Norsk Tillitsmann får vi en stark aktör inom området för trustee / agenttjänster i Danmark. Norsk Tillitsmann bidrar med kompetens som byggts upp upp under många år och skräddasydda IT-system för trustee / agenttjänster. VP har samtidigt en stark lokal förankring, även en nära kontakt med alla relevanta marknadsaktörer i Danmark. VP bidrar också med solid erfarenhet inom investerarservice och har utvecklat en mängd tjänster som binder samman emittent och investerare – och som bland annat kan utgöra stöd vid obligationsinnehavarmöten. Vi tror att vårt nya gemensamma bolag kan bidra till en välfungerande obligationsmarknad och därmed också ökad tillgång till kapital för danska företag” säger Niels Olsen verkställande direktör för VP SECURITIES.

”Genom etableringen i Danmark visar ägarna på en tydlig ambition i att fortsätta bygga den viktigaste och stabilaste trusteetjänsten i Norden. Att Swedish Trustee nu byter namn till Nordic Trustee tydliggör för investerare och emittenter den geografiska bredden av vår service” säger Erik Saers verkställande direktör i Swedish Trustee.

För ytterligare information:
Ragnar Sjoner, verkställande direktör Norsk Tillitsmann       tel +47 92 82 19 98
Erik Saers, verkställande direktör Swedish Trustee               tel +46 705 502 781

Nordic Trustees huvudsakliga verksamhet är att fungera som en trustee / agent för investerare i obligationslån. Företaget har närmare 2.000 uppdrag, motsvarande ett värde av ca.1 000 miljarder NOK. Nordic Trustee ägs huvudsakligen av norska och nordiska banker, livförsäkringsbolag och värdepappersföretag. www.trustee.no

Taggar: