Media Release

Report this content

Media Release Framtidens navigeringssystem för 3G i dagens 2G nätverk - Wayfinder Systems lanserar världens första navigationsprodukt vanliga mobiltelefoner Lund - 13 januari, 2003 Wayfinder Systems, en världsledande leverantör av trådlös navigering, karthantering och trafikinformation, lanserar idag sin helt nya Wayfinder navigeringsprodukt på Comdex Scandinavia i Göteborg. Trådlös s k off-board navigering och positionsbaserade tjänster har ansetts som några av det viktigaste tjänsterna i framtidens 3G nätverk. Wayfinder Systems kan idag lansera denna typ av tjänster i en 2G-telefon i existerande 2G GSM/GPRS nätverk! Wayfinder(TM) erbjuder användaren en steg-för-steg navigering tillsammans med positionsbaserade tjänster som "Var finns närmaste bensinstation?" eller "Find-my-friend". "Detta är en produkt som erbjuder både användaren och operatören väsentliga fördelar och som utnyttjar de befintliga nätverken fullt ut", säger Magnus Nilsson, VD på Wayfinder Systems. "Användaren får ett mycket användbart tjänstepaket som kan användas på en vanlig telefon som kan tas med på alla resor, och operatören får en tjänst som omedelbart kan ge intäkter i existerande nätverk!" Wayfinder(TM) lösningen kraftfull och upptaderad trådlös off-board navigeringslösning för användaren.är den första av sitt slag i världen och den första versionen av produkten består av en Nokia Series 60 telefon, t ex Nokia 7650 eller 3650, och en Bluetooth-utrustad GPS. Till skillnad från traditionella navigationssystem som använder on-board datorer med CD-ROM eller DVD-spelare, så använder Wayfinder(TM) en kraftfull Internet-baserad server mjukvara som kan beräkna tusentals rutter och sökningar varje sekund. Servern lagrar även omfattande och detaljerade kartor, företagsinformation och sevärdheter samt trafikinformation i realtid. Telefonen ansluts sedan till Wayfinder(TM) servern via Internet för att på så sätt erbjuda en Forts. Användaren kan välja destination på flera olika sätt; antingen genom att använda telefonens tangentbord, genom att använda sin personliga navigeringssida på Internet och där mata in destinationen eller genom att ringa ett call-center för att få destinationen vald. Rutten laddas sedan ner till telefonen på någon sekund och presenteras därefter för användaren steg för steg med ljud, bilder och kartor alltefter som färden fortskrider. Användargränssnittet är lättanvänt och intuitivt och systemet kan användas över hela Europa och USA samt i övriga världen där digital kartdata finns tillgänglig. Wayfinder(TM) lösningen ger användaren flera fördelar: · Kartan är alltid uppdaterad · Lösningen ger bredast möjliga karttäckning · Användaren ges en mängd möjligheter att mata in destinationerna, både i och utanför bilen, via telefon och Internet, och genom assistans från ett call-center · Lösningen ger användaren möjlighet att skapa personliga databaser med egna favoritdestinationer · Wayfinder ger även användaren tillgång till en stor mängd företagsinformation och andra typer av intressanta resmål · Aktuell trafikinformation används för beräkning av optimal rutt · Rutten beräknas och laddas ner oerhört snabbt jämfört med traditionella system · Lösningen är fullständigt portabel och kan användas för bilbruk men även till fots eller cyklande · Lösningen kan enkelt integreras med andra existerande afförssystem för professionella användare · Tjänsten är operatörsoberoende · Lösningen kan använda GSM, GPRS såväl som framtida 3G nätverk · Produkten kan enkelt uppgraderas i framtiden för ytterligare funktionalitet som t ex körjournal · Lösningen har en avsevärt lägre ägandekostnad jämfört med traditionella navigationssystem Produkten säljs som ett paket innehållande en Bluetooth-utrustad GPS samt ett månadsabonnemang som ger användaren obergänsat användande av tjänsten. Produkten är färdig och kommer att skeppas omgående i Sverige medan övriga länder i Europa följer under första halvan av 2003. För mer information besök: www.wayfinder.biz. För mer information kontakta: Martin Wenhov Director Business Development E-mail: wenhov@wayfinder.biz Mobil: +46 (0)703 20 75 11 Telefon: +46 (0)46 23 52 65 Magnus Nilsson VD E-mail: mnilsson@wayfinder.biz Telefon: +46 46 23 52 64 Om Wayfinder Systems Wayfinder Systems AB är en världsledande leverantör av tjänster och teknologi för trådlös navigering, karthantering, trafikinformation och andra positionsbaserade tjänster för telekomoperatörer, biltillverkare, fleet management företag, Internet Service Providers och andra företag som levererar informationstjänster. Lösningarna från Wayfinder Systems baseras på den flexibla och skalbara server arkitekturen från Wayfinder Systems, vilken utför ultrasnabba och optimala rutter baserade på personliga preferenser, aktuell restid och trafiksituation. Arkitekturen adderar även geokodning, omvänd geokodning och positioneringar med gränssnitt för de allra flesta mobila enheter och nätverk. Serverplattformen innehåller dessutom ett omfattanda XML API som ger en enkel och sömlös integration med andra LBS system och affärsapplikationer. © Wayfinder Systems AB. 2003 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/14/20030114BIT01100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/14/20030114BIT01100/wkr0002.pdf