Nordic Wireless adderar Claes Dinkelspiel till advisory board

Report this content

Nordic Wireless adderar Claes Dinkelspiel till advisory board................ Claes Dinkelspiel, koncernchef för E. Öhman J:or AB går in i riskkapitalbolaget Nordic Wireless advisory board. Nordic Wireless AB som grundades år 2000, är fokuserat på investeringar inom trådlös kommunikation. Bolaget har hittills gjort sex investeringar inom bl.a infrastruktur för satellitkommunikation, mobil software och applikationsutveckling för den kinesiska marknaden. -Vi är mycket glada över att få in Claes Dinkelspiels kompetens, och tillgång till hans breda kontaktnät i vår Advisory Board, säger Nordic Wireless VD Magnus Nilsson. - Hans kunnande inom finans och nyföretagande, kompletterar den starka tekniska kompetens som redan finns där med representanter från IT-, Satellit- och Telekomindustrin, fortsätter Magnus Nilsson. .........och meddelar att portföljbolaget wCities skriver avtal med AOL. wCities som ingår i Nordic Wireless investeringsportfölj har skrivit ett avtal med världens största internetnätverk - America On Line (AOL) wCities är en global leverantör av destinationsinformation, med city- guides över mer än 300 städer runt om i världen. Genom avtalet med AOL Digital City, världens största online-nätverk, får affärs- och privatresenärer tillgång till uppdaterad information om hotel, restauranger, nöjen och sevärdheter integrerad med möjligheten att reservera och boka biljetter genom AOLs partners. - Genom att samarbeta med wCities ser vi till att våra användare får tillgång till lokal information var de än befinner sig, när än de vill åka och vad de än vill göra eller se när de är där, säger Donn Davies, President of AOL Interactive Properties Group - Det är ytterligare ett sätt att stå upp till vårt löfte "AOL Anywhere " För wCities är avtalet med AOL, ett i raden av nyligen teckande avtal med stora portaler, såväl internet- som mobila. Samarbetspartners är bl.a. British Telecom, italienska operatören Blu, Ericsson och Yahoo, vilket tydligt visar att man nått en position som den ledande leverantören av lokal destinationsinformation. wCities har rönt ett mycket stort intresse och fick i december 2000 in 150 miljoner SEK i en nyemission. -Att erbjuda lokal destinationsinformation, precis som du vill ha den, exakt när och där du vill ha den, kommer att vara en av de absolut viktigaste tjänsterna inom mobilt internet säger Tan Rasab, VD för wCities. Nordic Wireless AB är en riskkapitalbolag fokuserat på investeringar inom trådlös kommunikation och mobilt internet. Bolaget grundades våren 2000 av Magnus Nilsson, en av grundarna till riskkapitalbolaget Novestra och Peter Blom, en av grundarna till konfektionsföretaget Peak Performance. Nordic Wireless målsättning är att tillföra portföljbolagen, förutom kapital, en betydande managementerfarenhet när det gäller att starta och driva upp nya företag. Nordic Wireless samarbetar med ledande utländska VC-bolag för att tillförsäkra portföljbolagen kapital, lokalt kunnande och nätverk för deras internationella expansion. Kontaktperson: Magnus Nilsson, VD. Tel: 08- 555 298 00 eller email: mnilsson@nordicwireless.se och Peter Blom, Tel:08-555 298 00 eller email:pblom@nordicwireless.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/03/20010503BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/03/20010503BIT00310/bit0002.pdf