Nordic Wireless portföljbolag wcities skriver avtal med Orange och Amadeus.

Report this content

Nordic Wireless portföljbolag wcities skriver avtal med Orange och Amadeus. wcities Ltd, ett av riskkapitalbolaget Nordic Wireless' portföljbolag har skrivit ett avtal med mobiltelefonoperatören Orange samt med Amadeus, det globala bokningssystemet för resebyråer. wcities storstadsguider, med hotell-, restaurang- och evenemangsinformation kommer att vara tillgängligt för Oranges WAP- kunder samt Amadeus över 55.000 resebyråer och 8.300 flygbolagskontor över hela världen. " wcities kommer att ge Amadeus kunder relevant lokal information på ett flertal språk, tack vare sin närvaro i över 100 länder", säger Olivier Girault, Global Content Manager for Amadeus. Orange är en av många mobiltelefonoperatörer som skrivit avtal med wcities, för att kunna erbjuda Innhållstjänster till sina kunder. Destinationsinformation anses bli en av de mest använda tjänsterna i de nya mobiltelefonsystemen , från WAP/GPRS till 3G. "Orange är en av världens största mobiloperatörer med över 33 miljoner kunder. Deras val av wcities som samarbetspartner visar att wcities erövrat en unik position som leverantör av innehåll till den globala mobiltelefoniindustrin" säger Tan Rasab, CEO för wcities. wcities Ltd har utvecklat en unik Web-baserad teknik för att med hjälp av över 1600 freelance skribenter samla in och producera uppdaterad storstadsinformation för privat-och affärsresenärer. Databasen som idag innehåller över 400 städer runt om i världen, specialanpassas till wcities kunders specifika behov. Exempel på kunder är Yahoo, AOL, British Telecom, BLU och också Nokia och Ericsson som erbjuder sina kunder wcities innehållstjänster som en del av sina 3G plattformar. Nordic Wireless AB är ett riskkapitalbolag fokuserat på investeringar inom trådlös kommunikation och mobilt Internet. Företagets målsättning är att tillföra portföljbolagen, förutom kapital, en betydande managementerfarenhet när det gäller att starta och driva upp nya företag. Nordic Wireless samarbetar med ledande utländska VC-bolag för att tillförsäkra portföljbolagen kapital, lokalt kunnande och nätverk för deras internationella expansion. Kontaktpersoner: Magnus Nilsson, VD. Tel: 08- 555 298 00 eller email: mnilsson@nordicwireless.se och Peter Blom, Tel:08-555 298 00 eller mail: pblom@nordicwireless.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/07/20010607BIT00890/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/07/20010607BIT00890/bit0001.pdf