WCITIES Ltd. och NOKIA skapar nya intäktsströmmar för mobiloperatörer

Report this content

WCITIES Ltd. och NOKIA skapar nya intäktsströmmar för mobiloperatörer LONDON - WCITIES som ingår i Nordic Wireless AB investeringsportfölj har skrivit ett globalt distributionsavtal med Nokia. Avtalet innebär att Nokia kommer att marknadsföra WCITIES tjänster till mobila operatörer runt om i världen och detta som en del i Nokias mPosition och mPlatform lösningar. WCITIES är världsledande producent och leverantör av lokal destinationsinformation och vänder sig både till privat- och affärsresenärer. Företaget erbjuder mobila slutanvändare uppdaterad storstadsinformation om hotell, restauranger, nöjen och sevärdheter och har utvecklat mer än 300 cityguider över storstäder i 70 olika länder runt om i världen. Genom avtalet med Nokia kommer mobiloperatörer runt om i världen att beredas möjlighet att leverera WCITIES tjänster till slutanvändare. - Avtalet med Nokia stärker ytterligare WCITIES position som världsledande leverantör av lokal destinationsinformation, vilket självklart är mycket glädjande säger Magnus Nilsson, VD för Nordic Wireless AB. - Vi befinner oss just nu i en situation där både leverantörer av mobila tjänster och mobila operatörer söker efter betaltjänster som på kort tid kan generera vinst. Avtalet innebär därför att möjligheten att göra sådana affärer ökar för både WCITIES och Nokia säger Tan Rasab, VD och grundare av WCITIES. För ytterligare information, kontakta: Catharina Liberg, Investor Relations, Nordic Wireless AB catharina.liberg@nordicwireless.se Tel: 08-555 298 05, Fax: 08-555 298 99 Magnus Nilsson, VD, Nordic Wireless AB mnilsson@nordicwireless.se Tel: 08-555 298 00, Fax: 08-555 298 99 Tan Rasab, CEO, WCITIES Ltd. trasab@wcities.com Tel: +44 (0) 20 7594 4900, Fax: +44 (0) 20 7594 4901 Nordic Wireless AB är ett riskkapitalbolag fokuserat på investeringar inom trådlös kommunikation och mobilt Internet. Företagets målsättning är att tillföra portföljbolagen, förutom kapital, en betydande managementerfarenhet när det gäller att starta och driva upp nya företag. Nordic Wireless samarbetar med ledande utländska VC-bolag för att tillförsäkra portföljbolagen kapital, lokalt kunnande och nätverk för internationell expansion. WCITIES Ltd. grundades 1998 och är idag världsledande leverantör av lokal destinationsinformation, med cityguider över mer än 300 städer i mer än 70 länder runt om i världen. WCITIES tjänster möjliggör för resenärer att på flera olika språk få uppdaterad storstadsinformation levererad direkt till mobiltelefonen. Företaget samarbetar även med British Telecommunication, Orange, Freeserve, AOL, Ericsson och YAHOO! och har kontor i London, San Fransisco och Hong Kong. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011004BIT00680/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011004BIT00680/bit0002.pdf