Nordica och LOT Polish Airlines i strategiskt samarbete

Report this content

Det estniska flygbolaget Nordica och LOT Polish Airlines ska ingå ett strategiskt samarbete från 19 november i år. Samarbetet innebär att Nordicas regionala service ökar, att bolagen får en gemensam kommersiell plattform med samma biljettförsäljningssystem och flyger med s k code sharing. Nordicas första linje för LOT kommer att trafikera Stockholm-Warszawa, och de regelbundna flygningarna från Estland till Stockholm och mellan Örebro och Köpenhamn fortsätter också precis som vanligt.

Genom samarbetet kommer Nordica nu att utöka sin flotta med tre nya flygplan vilket skapar 70 nya jobb i flygbolaget, samtidigt som LOT Polish Airlines går in som strategisk samarbetspartner och delägare där man förvärvar 49 % av aktierna i Nordicas dotterbolag Regional Jet.

"Nordica har gått in i en ny fas i sin utveckling. Samarbetet med LOT Polish Airlines kommer att stärka hållbarheten i vår affärsmodell och säkerställa vår finansiella säkerhet och tillförlitlighet på den internationella flygmarknaden. Som delägare i vårt dotterbolag visar LOT att man tar samarbetet med Nordica på allvar och räknar med ett långsiktigt partnerskap snarare än ett kortsiktigt projekt", säger Jaan Tamm, VD för Nordica, när han förklarar de bakomliggande orsakerna till att bolaget nu tar ombord en stark strategisk partner.

Under de första nio månaderna 2016 exporterade Nordica tjänster till ett värde av netto 4,7 miljoner; antalet flygningar för export förväntas växa över 150 % nästa år.

LOT är ett lönsamt flygbolag som från och med 2016, efter en lyckad omstrukturering, har påbörjat en dynamisk utveckling. 25 nya förbindelser har lanserats i år, varav två nya långflygningar till Tokyo och Seoul, vilket gör LOT till den nu snabbast växande reguljärflygen i Europa. Det polska flygbolaget tillför även sin driftsäkerhet till samarbetet, LOT är ett av de mest punktliga reguljära flygbolagen i världen.

Första innovativa flygsamarbetet i Central- och Östeuropa

"Vi är mycket glada och stolta över att LOT nu kan erbjuda sin utmärkta service till passagerare från Tallinn till Warszawa och övriga Europa samt till ett dussintal destinationer i världen”, sade Rafał Milczarski, LOT Polish Airlines VD.

"Tillsammans med Nordica tar vi ett första steg mot att konsolidera Central- och Östeuropas flygmarknad. Samtidigt är detta det första innovativa samarbetet mellan två flygbolag i just Central- och Östeuropa. Det här visar att flygbolagen i vår region inte är tvungna att slukas av de stora västeuropeiska flygbolagen, och därmed riskera att förlora sin nationella identitet och få dra ner på verksamheten, utan tvärtom fortsätta sin individuella utveckling”.

”Vi bygger nu ett nytt effektivt flygnav i Warszawa, mitt i regionen, särskilt för att underlätta långdistansförbindelser. Jag är glad över att vi kan skapa den här synergin tillsammans med vår estniska partner. Polen och Estland är två av de mest dynamiska ekonomierna i Europa, och kommer verkligen att dra nytta av detta", tillägger Milczarski.

Nordicas samarbetsavtal med Adria Airways, som undertecknades för ett år sedan, med möjlighet att förlänga avtalet med ytterligare ett år, kommer inte att förlängas.

"Uppstarten och lanseringen av Nordica som företag blev klar under hösten och vi beslutade då att inte utnyttja den optionen. Jag skulle vilja tacka förvaltningen av Adria Airways för det goda samarbetet; det var mycket deras förtjänst att vi blev fullt operativa på så kort tid ", säger Jaan Tamm, vd på Nordica.

Fler bekväma anslutningar, inga andra tidtabelländringar

Att en ny strategisk partner nu kommer in medför inte några väsentliga förändringar för passagerare som har bokat en flygning med Nordica.

"Alla reguljärflyg mellan Estland och Sverige kommer att gå som vanligt och det blir inga andra förändringar i våra flygtider. Vårt samarbete med Adria Airways i nuvarande form kommer att fortsätta under de kommande två veckorna och alla flygbiljetter kommer att vara giltiga. Reservationer gjorda för flygningar från 19 november kommer att ändras utan kostnad av resebyråer eller bokning online", förklarade Tamm.

"Vårt samarbete med LOT är goda nyheter för alla passagerare som reser från Tallinn eftersom vi kommer att kunna erbjuda ett större antal flygningar med fler bekväma anslutningsalternativ", tillade Tamm.

Alla biljetter till anslutningar som erbjuds av Nordica och LOT kommer snart att vara tillgängliga över hela världen via nordica.ee, liksom genom LOT:s alla kanaler, inklusive på lot.com, LOT Contact Center och via resebyråer.

Bakgrundsinformation:

Nordica:

Nordica, eller Nordic Aviation Group AS, bildades hösten 2015 i syfte att säkerställa flygförbindelser till och från Estland. Nordica är 100-procentigt statligt ägda. Nordica flyger från Tallinn till 15 destinationer i Europa (Tallinn-Stockholm 3 ggr/vardag, en/dag lördag, 2/dag söndag) och fortsätter även att flyga på linjen Örebro (Sverige) - Köpenhamn - Groningen (Nederländerna). Nordica flög 307 606 passagerare under de första tio månaderna i år.

Regional Jet - ett dotterbolag till Nordica - är ansvarig för den dagliga flygverksamheten i Nordica. Regional Jet har en hög luftfartsrelaterad erfarenhet och kompetens, och innehar alla de olika licenser som krävs inom den civila luftfarten. Regional Jet sysselsätter 120 yrkesverksamma, inklusive piloter och flygvärdinnor.

LOT Polish Airlines

Statsägda LOT Polish Airlines är ett av de ledande flygbolagen i Central- och Östeuropa. Med 87 år i oavbruten drift, genomför LOT i genomsnitt 200 flygningar per dag till 60 destinationer på fyra kontinenter, vilket innebär omkring fem miljoner passagerare per år. LOT:s interkontinentala flyg till New York, Chicago, Toronto, Tokyo, Peking och Seoul, liksom till Los Angeles och Newark som startar nästa vår, betjänas av ett av de modernaste flygplanen i världen, Boeings 787 Dreamliner.

För mer information:

Nordica: