Lantmäteriet lanserar nya e-tjänster och ökar medborgarservicen tillsammans med NordicEdge

Report this content

NordicEdge har tecknat ett avtal med Lantmäteriet, en myndighet med ansvar för att försörja det svenska samhället med information om geografi och fastigheter. Produkten ”NordicEdge Certificate Services” kommer att användas för att identifiera användare elektroniskt när de använder sig av Lantmäteriets webbtjänster.

- Vi är stolta att få förnyat förtroende från Lantmäteriet att leverera lösningar kring e-legitimation och identitetshantering baserade på vår expertis. Vi har sedan tidigare ett samarbete med Lantmäteriet och är idag väldigt glada över att Lantmäteriet har valt NordicEdge även för denna lösning säger Jim Carlsson, VD för NordicEdge.

Avtalet omfattar tjänster inom bland annat projektledning, implementation, samt test och verifiering kring produkten ”NordicEdge Certificate Services”.

Lantmäteriet producerar geografiska databaser, kartor och utför även fastighetsbildning och erbjuder information om Sveriges 3,2 miljoner fastigheter. Huvudkontoret ligger i Gävle och Lantmäteriet har sammanlagt cirka 2000 medarbetare fördelade på omkring 100 orter.

Organisationens uppdragsgivare finns i såväl stat och kommun som i det privata näringslivet och bland enskilda medborgare. Försvarsmakten, Handelsbanken, Vägverket, Banverket och Naturvårdsverket är Lantmäteriets största kunder.