Nordicnet.se spetsar sökupplevelsen med ny teknologi

Report this content

Idag lanseras en ny version av informationstjänsten Nordicnet.se som drivs av Nordic Netproducts. Den har utvecklats i nära dialog med nordiska beslutsfattare som ställer allt högre krav när de samlar in information.

Nordic Netproducts har levererat nordisk affärsinformation sedan 1968 och vänder sig till nordiskt näringsliv. Företaget har fördubblat antalet nya kunder jämfört med samma period förra året och upplever en fortsatt stark efterfrågan på nischade söktjänster. Bolaget började sammanställa information i katalogform, men över tid har informationen digitaliserats. När det gäller digital information är de stora sökmotorerna fortfarande ledande, men parallellt utkämpas en kamp om professionella användare och beslutsfattare som har ett behov av mer paketerad information. Nordic Netproducts egna undersökningar visar att användarna vill ha relevant, grupperad och kategoriserad information presenterad för sig inom bråkdelen av en sekund. – Vi har byggt en ny nischad söktjänst som ger användarna en helt ny sökupplevelse. Både relevansen och filtreringsmöjligheterna av sökresultatet har förbättrats. Du kan enkelt klicka vidare till närliggande produkter och tjänster utifrån det man har sökt på. Dessutom har vi lagt ner stora resurser på att förädla och kvalitetssäkra all information i våra databaser, säger Krister Wellros, vVD på Nordic Netproducts. Nordicnet vänder sig till företag som snabbt vill få relevant information för affärsbeslut så som information om produkter, tjänster och varumärken, kontaktinfo till nyckelpersoner samt finansiell information. Allt är samlat på ett ställe, vilket gör jämförelser enkla. En annan målgrupp är annonsörer, som vill nå beslutsfattare inom nordisk industri som är nära ett köpbeslut. Sökresultat kan användas vid utvärdering av prospekt. En viss del av informationen erbjuds gratis, men för att få en komplett bild måste användare registrera sig som Access-kund. Trots tuffa tider inom nordisk industri har Nordic Netproducts under det senaste året fördubblat antalet nya kunder på Nordicnet. Detsamma gäller för trafiken till webbplatsen under både 2007 och 2008. Nordic Netproducts satsar stora resurser på inhämtning av data och på validering och kvalitetskontroll med hjälp av ny teknik. Användaren kan göra kombinerade sökningar inom olika kategorier som produkter, tjänster, geografi, omsättning och antal anställda samt företagstyp. Det är även enkelt att växla mellan de olika nordiska länderna. Under 2008 nådde B2B-tjänsten 1,9 miljoner unika besökare. Statistikmätningen görs i samarbete med SIFO Research International. Prova den nya söktjänsten www.nordicnet.se.

Taggar: