• NORDICO/

Report this content

Nordico ny huvudägare i EuroFlorist - Bolaget siktar på den europeiska marknaden Riskkapitalbolaget Nordico har tecknat avtal om förvärv av aktier i EuroFlorist AB samt tillfört kapital genom en nyemission i bolaget. EuroFlorist är marknadsledare på blomförmedling i Sverige och har även verksamhet i Norge, Danmark, Tyskland och Polen. Med nytt kapital bakom sig skall bolaget expandera på den fragmenterade europeiska marknaden för blomförmedling. EuroFlorist grundades av entreprenören Peter Jungbeck 1982 och är idag den ledande aktören på den svenska marknaden för blomförmedling med en marknadsandel på ca 40 procent. EuroFlorist arbetar genom ett nätverk av blomsterbutiker. Bolaget har ca 2000 anslutna butiker, varav hälften i Sverige. Bolaget har också etablerat verksamhet i Norge (1987), Danmark (1993), Polen (1996) och Tyskland (2001). Omsättningen uppgår till ca 200 miljoner kronor och bolaget har 50 anställda. Den europeiska marknaden för blomförmedling ("Flower-by-Wire") uppgår till drygt 9 miljarder kronor och har en fragmenterad struktur. - Med Nordico som ny huvudägare tillförs bolaget kapital och kompetens som ger oss ökade möjligheter att leda den förväntade branschstruktureringen i Europa, säger Peter Jungbeck, bolagets grundare och VD. Vi för redan diskussioner med tänkbara uppköpskandidater och siktar på en rejäl tillväxt i omsättning och resultat under de närmaste 3-5 åren. - Vi ser stora möjligheter att med EuroFlorist som bas bygga en betydande europeisk position inom blomförmedling, säger Jan Samuelson, Senior Partner i Nordico. Bolaget är ledande i Norden och har ett väl utvecklat affärskoncept med bl a en väl fungerande systemlösning för anslutna butiker. Skalbarheten i konceptet är betydande liksom möjligheterna för tillväxt på den fragmenterade europeiska marknaden. Efter dagens transaktion äger Nordico 52 procent i bolaget. I ett senare skede avser Nordico att investera ytterligare medel varefter ägarandelen kommer att uppgå till 63 procent. Ledningen i bolaget äger huvuddelen av resterande aktier. Övriga ägare är amerikanska Teleflora liksom Ledstiernan AB. För ytterligare information, v g kontakta Peter Jungbeck, (040-602 00 90) eller Jan Samuelson (08-440 38 16). Nordico är ett riskkapitalbolag med fokus på investeringar i mellanstora tjänste- och tillverkningsföretag i Norden. Nordico bidrar med industriell erfarenhet, finansiell kompetens och kapital till företag med engagerade ledningar, stor tillväxtpotential och stabila kassaflöden. Nordico förvaltar ett kapital på ca 1,5 miljarder kronor, varav ca 900 miljoner kronor är investerat i ett 15-tal portföljbolag. Bland Nordicos investerare finns Sjätte AP-fonden, KF, LRF, Lantmännen, Fjärde AP-fonden, FöreningsSparbanken, Sirius International samt KP Pension & Försäkring. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/12/20021112BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/12/20021112BIT00410/wkr0002.pdf