Delårsrapport

Delårsrapport NORDIFAGRUPPEN AB Januari-juni 2001 Verksamheten Nordifagruppen är under avveckling och koncernen består idag av moderbolaget Nordifagruppen AB, samt de vilande bolagen Nordifa Industri GmbH (tidigare holdingbolag till den tyska verksamheten) och Nordifa Combifelt OY. Under perioden har aktieinnehaven i det tyska rörelsedrivande bolaget samt kvarstående intressen i NordiTube avyttrats. Avyttringar NordiTube Technologies AB Nordifagruppen har under perioden avyttrat hela sitt kvarstående innehav i NordiTube, totalt 8.180.837 aktier. Avyttringarna gav Nordifagruppen ett likviditetstillskott på ca 10,7 Mkr, motsvarande 1,31 kr/aktie. Resultatet av avyttringarna uppgick i moderbolaget till ca -5,3 Mkr och i kon- cernen till 0,7 Mkr. TTL Lörrach GmbH & Co Den 28 juni 2001 träffades avtal om försäljning av den tyska verksamheten. Avyttringen har belastat moderbolagets resultat med -13,1 Mkr och koncernresultatet med -19,1 Mkr. Övriga bolag Under december 2000 avyttrades Nordifa AB, Nordifa AS och Nordifa Systems Corp. till Industri-Textil Job AB. I avtalet lämnade Nordifagruppen sedvanliga garantier. Sedan köparen framställt vissa garantianspråk, har parterna slutreglerat dessa genom att köpeskillingen nedsatts med 1,7 Mkr, vilket belastat periodens resultat. Tvister Belgiska banker har, vilket informerades om i delårsrapporten januari-mars 2001, framställt krav mot Nordifagruppen om sammanlagt 50 Mkr. En av dessa banker har stämt Nordifagruppen vid Handelsdomstolen i Bryssel. Som grund för kraven åberopas att Nordifa-gruppen förbundig sig att hålla bankerna skadeslösa beträffande alla förluster som kan uppstå för bankerna på grund av deras krediter till Nordifagruppens i konkurs försatta dotterbolag, Nordifa s.a. Baserat på de förhandlingar som ägt rum, bedömer styrelsen att en uppgörelse på nivån 7 Mkr kan träffas inom kort. Beloppet har ej reserverats i periodbokslut. Fortsatt rekonstruktion Beträffande det fortsatta rekonstruktionsarbetet hänvisas till separat presskommuniké. Förhandlingarna om en rekonstruktion beräknas bli avslutade inom den närmaste tiden. Styrelsen vill poängtera att det egna kapitalet per aktie per 2001-06-30 utgör -7,05 kr. En rekonstruktion bedöms enbart kunna leda till att konkurs undviks. Jämförelsetal Jämförelsetal med föregående år lämnas ej på grund av att koncernstrukturen mu är helt annorlunda och jämförelsetal därmed saknar relevans vid bedömningen av bolaget. Resultat Koncernresultatet före skatt uppgick till -27,9 Mkr. I resultatet ingår jämförelsestörande poster med -22,4 Mkr. Omsättning Omsättningen uppgick till 45,7 Mkr och kommer i sin helhet från omsättningen i TTL Lörrach vars resultat ingår i omsättningen fram till avyttringstidpunkten. Investeringar Inga investeringar har gjorts under perioden. Personal Efter avyttringen av TTL Lörrach finns det en anställd i koncernen. Finansiell ställning Koncernens likvida medel uppgick till 27,7 Mkr. Samtliga lämnade krediter till koncernen är uppsagda (72,5 Mkr). Moderbolaget Nettoomsättningen uppgick till 0,5 Mkr och resultatet före skatt till - 28,0 Mkr. I resultatet ingår jämförelsestörande poster med -22,2 Mkr. Utsikter Mot bakgrund av den process som Nordifa- gruppen befinner sig i ges ej några kommen- tarer till framtida utveckling. Halmstad den 24 augusti 2001 NORDIFAGRUPPEN AB (publ) Styrelsen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/24/20010824BIT00700/bit0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/24/20010824BIT00700/bit0001.pdf Hela rapporten