Delårsrapport Nordifagruppen AB januari - september 2000

Delårsrapport NORDIFAGRUPPEN AB januari - september 2000 Verksamheten Som tidigare informerats har konkurrens-situationen skärpts inom de segment och de marknader där Nordifagruppen verkar. Det omfattande investeringsprogrammet och det svaga resultatet har lett till att soliditeten kommit att understiga den nivå som koncernen gentemot sina banker förbundit sig att hålla. För att skapa balans mellan utbud och efterfrågan på marknaden, krävs en fortsatt strukturering. Nordifagruppen har inte, och bedöms inte heller kunna anskaffa, de finansiella resurser som behövs för att vara en aktiv part i detta struktur-arbete. Styrelsen i Nordifagruppen offentlig-gjorde den 25 september 2000 att samtliga dotterbolag till Nordifagruppen skall avyttras. Den planerade bolagstämman den 24 oktober inställdes beroende på att den finansiella ställ-ningen och resultatutvecklingen i den belgiska verksamheten visat sig vara betydligt sämre än vad som tidigare bedömts. Limiterna i de belgiska bankerna är sedan en vecka frysta och alla inkommande betalningar stannar i banksystemen. Förhandlingarna med de belgiska bankerna går in i ett helt avgörande skede i mitten av november. Utgången av förhandlingarna är avgörande för om det belgiska bolagets verksamhet kan fortsätta efter rekonstruktion eller om bolaget måste begäras i konkurs. Förhandlingarna i Belgien kommer även att få stor betydelse för Nordifagruppens ställning. Merparten av Nordifagruppens svenska banker har sagt upp sina krediter till betalning, vilket möjliggör för dem att inlämna konkursansökan om skulderna ej regleras eller om överenskom-melse med bankerna inte kan träffas. Förutsättningar för fortsatt verksamhet Framtiden för Nordifagruppen är helt beroende av förhandlingarna i Belgien, takten i avytt-ringarna samt de svenska bankernas generella bedömning av situationen. Förhandlingarna är också avgörande för möjligheten att kunna genomföra en nyemission. NordiTube Under september avyttrade Nordifagruppen 7,3 miljoner aktier av innehavet i NordiTube. Efter avyttringen uppgår Nordifagruppens ägar- och kapitalandel till ca 36% motsvarande 8,2 miljoner aktier. Det bokförda värdet i koncernen för det kvarvarande innehavet uppgår till 1,23 kr/aktie. Resultat Koncernresultatet före skatt uppgick till -13,5 Mkr (-2,0). I resultatet ingår jämförelsestörande poster med 4,3 Mkr (4,7). De jämförelsestö-rande posterna består av effekter från avkon-solidering av NordiTube 4,0 Mkr, vinst vid försäljning av NordiTube-aktier 4,6 Mkr, vinst vid försäljning av fastighet i Norge 1,1 Mkr, intäktsförda SPP-medel 1,8 Mkr samt reser- veringar för avgångsvederlag -2,3 Mkr samt övrigt -4,9 Mkr. NordiTube har per den 30 september avkonso-liderats och redovisas som intresseföretag. Omsättning och orderingång Omsättningen uppgick till 248 Mkr (272). Omsättningen exklusive NordiTube uppgick till 213 Mkr (247). Differensen består av dels minskningar varav ca 9 Mkr härrör från valuta-förändringar, ca 15 Mkr från avyttringen av produktområdet Laundry samt 17 Mkr från minskad fakturering för jämförbara enheter, dels ökning med 7 Mkr avseende produkt-området Vibrair Pockets. Orderingången uppgick till 253 Mkr (272). Orderingång exklusive NordiTube blev 217 Mkr (247). PRODUKTOMRÅDEN Torrfilter Produktområdet Torrfilter är verksamt inom industriell filtrering av stoft, rökgaser och ventilationsluft. Huvudmarknaderna finns i Norden, Belgien, Tyskland och Frankrike. Omsättningen uppgick till 136 Mkr (142). Våtfilter Våtfilter omfattar rening av vatten och andra vätskor i industriella processer. Produkterna tillverkas vid anläggningen i Belgien. Huvudmarknaderna finns i Belgien, Tyskland och Frankrike. Inriktningen är att stärka positionerna i Norden. Omsättningen uppgick till 38 Mkr (42). Industritextilier Inom produktområdet tillverkas fiberbaserade specialprodukter för den tillverkande industrin. Produktområdet har en stark marknadsposition i Norden. Inriktningen är att stärka positionerna i övriga Europa. Omsättningen uppgick till 39 Mkr (64). NordiTube Omsättningen uppgick till 35 Mkr (25) och resultatet före skatt till -5,5 Mkr (-5,7). Orderingången blev 36 Mkr (26) och orderstocken per den sista september uppgick till 4,0 Mkr (2,7). Resultatutvecklingen har inte följt plan på grund av extra nedskrivningar av lager och kundfordringar med ett sammanlagt belopp av 4,0 Mkr. Rapport januari-september 2000 2000-11-06 Investeringar Nettoinvesteringarna uppgick till 0,4 Mkr i verksamheter som per rapportdatum fanns kvar i koncernen. Resterande förändringar 6,4 Mkr avser försäljning av NordiTube-aktier samt därtill hörande avkonsolideringseffekter. Personal Genomsnittligt antal anställda uppgick till 304 (304), varav utomlands 215 (223). Finansiell ställning Koncernens likvida medel uppgick till 19,9 Mkr jämfört med 13,7 Mkr vid årsskiftet. Likvida medel inklusive outnyttjade krediter uppgick till 45,1 Mkr (133,1). Minskningen i tillgänglig likviditet är hänförlig till neddragning av limiter. Soliditeten för koncernen uppgick till 15,7% (25,7%) och den justerade soliditeten, som innefattar övervärden i NordiTube-aktier, uppgick till 17,0% (27,8%). Moderbolaget Nettoomsättningen uppgick till 4,6 Mkr (4,6). Resultatet före skatt blev - 1,6 Mkr (-2,5). Likvida medel inklusive outnyttjade limiter uppgick till 16 Mkr (127). Minskningen i tillgänglig likviditet är hänförlig till ned- dragning av limiter. Soliditeten var 41% (58). Utsikter Med bakgrund av den process som Nordifa-gruppen har inlett, att sälja ut samtliga verksamheter, lämnas ej någon prognos. Rapporter Nordifagruppens bokslutskommuniké för helåret 2000 kommer att publiceras i februari 2001. Halmstad den 6 november 2000 NORDIFAGRUPPEN AB (publ) Styrelsen Eventuella frågor besvaras av VD Lars Axelsson, tel. 035-17 48 00 Delårsrapporten har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/06/20001106BIT00940/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/06/20001106BIT00940/bit0002.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/11/06/20001106BIT00940/bit0003.xls Tabeller