Halvårsrapport NORDIFAGRUPPEN AB januari - juni 2000

Halvårsrapport NORDIFAGRUPPEN AB januari -juni 2000 Verksamheten Nordifagruppens fakturerings- och volymutveck-ling har varit klart otillfredsställande de senaste åren. De största negativa avvikelserna har varit på exportmarknader i Afrika, Sydamerika och Ryssland. Med utgångspunkt från nuvarande faktureringsfördelning görs bedömningen att faktureringen på exportmarknader utanför Europa ej kommer att minska ytterligare. I årsredovisningen för 1999 och i kvartals-rapporten för januari-mars 2000 framgick, att produktionssamordningen i Centraleuropa åsamkade koncernen tempoförluster. Fakturering och resultat påverkades starkt negativt. Igång-körningsproblemen i Liège fortsatte under första tertialet 2000 med faktureringstapp, kvalitets-problem och leveransförseningar som följd. I samband med organisationsförändringar i Liège under maj månad löstes slutligen produk-tionsproblemen i Liège. Nordifagruppen går in i det andra halvåret 2000 med produktionskapa-citet som väl täcker koncernens behov av filt och marknadens krav på leveransservice. Faktureringen har det andra kvartalet utvecklats svagare än det första kvartalet. Huvudsaklig orsak har varit brist på försäljningsresurser vid bolagen i Halmstad och Mulhouse, Frankrike. Bolagen är nu fullt bemannade. Resultatet för det första halvåret är otillfreds-ställande. Huvudorsaken är, som nämnts ovan, en svag faktureringsutveckling under de senaste åren. Enligt externa prognoser bedöms de närmaste årens marknadstillväxt för Torrfilter och Våtfilter uppgå till 5-6 procent per år på Nordifas hemmamarknader. Produktområdet Industritextilier förväntas uppvisa en årlig tillväxt på minst samma nivå. Nordifas målsättning är att faktureringen skall öka minst i takt med marknadstillväxten. Planerad nyemission Vid bolagsstämma den 15 augusti 2000 beslutades om en nyemission i Nordifagruppen om 1:1 till kursen 5 kr/aktie, vilket vid full teckning, kommer att tillföra bolaget 32,5 Mkr, före emis-sionskostnader. Huvudaktieägarna Sten K Johnson och Jan Bengtsson har förklarat att de kommer att delta fullt ut i emissionen och att därutöver garantera emissionen upp till 20 Mkr. Varje nyemitterad aktie berättigar till köp av två NordiTube-aktier, från Nordifagruppen, till lägst koncernmässigt bokfört värde. Vid fullt utnyttjande kommer Nordifagruppen att avyttra 13.000.000 aktier till ett värde av ca 25 Mkr. Det exakta utförsäljningspriset av NordiTube aktierna kommer att framgå av emissions-prospektet. Nyemissionen planeras vara genom-förd under september månad. Emissionen är en konsolideringsemission. Under de senaste åren har Nordifagruppen genomfört omfattande investeringsprogram. Investeringarna har till övervägande delen lånefinansierats. De ränte- bärande skulderna har ökat och soliditeten har härigenom minskat. Emissionslikviden kommer till stor del att användas till att minska belåningen. Resultat Koncernresultatet före skatt uppgick till -13,0 Mkr (-0,8). I resultatet ingår jämförelsestörande poster med 3,0 (5,6) Mkr. De jämförelsestörande posterna består av vinst vid försäljning av NordiTube aktier 2,8 Mkr, intäktsförda SPP-medel 1,8 Mkr samt reserveringar för avgångs-vederlag 1,6 Mkr. Resultatet före skatt för Filter och Specialprodukter, exklusive NordiTube och jämförelsestörande poster, uppgick till -13,4 Mkr (-0,6). Omsättning och orderingång Omsättningen uppgick till 166,6 Mkr (183,5). Omsättningen exklusive NordiTube uppgick till 142,7 Mkr (170,1). Av minskningen på 27 Mkr härrör ca 7 Mkr från valutaförändringar, ca 10 Mkr från avyttringen av produktområde Laundry samt 10 Mkr från minskad fakturering för jämförbara enheter. Orderingången uppgick till 181,6 Mkr (198,2). Orderingång exklusive NordiTube blev 156,4 Mkr (184,3). PRODUKTOMRÅDEN Torrfilter Produktområdet Torrfilter är verksamt inom industriell filtrering av stoft, rökgaser och ventilationsluft. Huvudmarknaderna finns i Norden, Belgien, Tyskland och Frankrike. Omsättningen uppgick till 90,6 Mkr (97,0). Våtfilter Våtfilter omfattar rening av vatten och andra vätskor i industriella processer. Produkterna tillverkas vid anläggningen i Belgien. Huvudmarknaderna finns Belgien, Tyskland och Frankrike. Inriktningen är att stärka positionerna i Norden. Omsättningen uppgick till 23,6 Mkr (27,3). Industritextilier Inom produktområdet tillverkas fiberbaserade specialprodukter för den tillverkande industrin. Produktområdet har en stark marknadsposition i Norden. Inriktningen är att stärka positionerna i övriga Europa. Omsättningen uppgick till 28,6 Mkr (45,8). NordiTube Omsättningen uppgick till 23,8 Mkr (13,4) och resultatet före skatt till - 3,7 Mkr (-5,8). Orderingången blev 25,3 Mkr (13,9) och order-stocken per den sista juni uppgick till 2,4 Mkr (2,5). Resultatutvecklingen har inte följt plan på grund av extra nedskrivningar av lager och kundfordringar med ett sammanlagt belopp av 3,6 Mkr. Investeringar Nettoinvesteringarna uppgick för perioden till 2,8 Mkr (11,8). Huvuddelen av investeringarna avser produktionsinvesteringar. Efter periodens utgång har avtal träffats om försäljning av den byggnad där Nordifa AS tidigare bedrev konfektioneringsverksamhet. Försäljningen ger ett likviditetstillskott på 6,5 Mkr och med en resultateffekt av 1 Mkr. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/25/20000825BIT00890/bit0001.doc Rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/08/25/20000825BIT00890/bit0002.pdf Rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/08/25/20000825BIT00890/bit0003.pdf Tabeller http://www.bit.se/bitonline/2000/08/25/20000825BIT00890/bit0004.xls Tabeller