Nordifagruppen ändrar inriktning

NORDIFAGRUPPEN ÄNDRAR INRIKTNING Under den senaste treårsperioden har konkurrenssituationen skärpts inom de segment och på de marknader där Nordifagruppen verkar. Framförallt inom koncernens största produktområde, Torrfilter, finns det många aktörer med överkapacitet. Nordifagruppen har genom förvärvet av Technische Textilien Lörrach (TTL) och ett omfattande investeringsprogram tagit del i branschens omstrukturering. Under perioden 1997 till 1999 har Nordifagruppen investerat sammanlagt 110 Mkr i företagsförvärv och i nya produktionsanläggningar i Belgien och Frankrike. Med hänsyn till bolagets finansiella situation framstår det ej längre som möjligt att följa den långsiktiga inriktning gällande tillväxt och lönsamhet, som Nordifagruppen hittills har arbetat efter. På grund av den senaste tidens förluster har koncernens soliditet kommit att understiga den soliditet som koncernen gentemot sina banker förbundit sig att hålla. Nordifagruppens styrelse bedömer att endast en kraftig omstrukturering av marknaden kan skapa balans mellan utbud och efterfrågan. Antalet företag och produktionsenheter måste bli färre och dessa måste bli effektivare. Nordifagruppen har inte, och bedöms inte heller kunna anskaffa, de finansiella resurser som behövs för att leda strukturarbetet. Styrelsen bedömer det som nödvändigt att via en överbryggnadsemission öka det egna kapitalet och amortera en del av rörelsekrediterna till bankerna och har - mot bakgrund av ovanstående - beslutat att påbörja processen med att söka köpare till de olika produktionsenheterna. Styrelsen gör bedömningen att en avyttring, som föregås av en nyemission, är det tillvägagångssätt, som långsiktigt ger aktieägarna det bästa resultatet. Ovanstående föreslagna verksamhetsförändring kommer att föreläggas en extra bolagsstämma den 24 oktober 2000 för beslut. Som en följd av den föreslagna verksamhetsförändringen, har styrelsen vidare beslutat att senarelägga den planerade nyemissionen om 32,5 Mkr och föreslå den extra bolagsstämman att fatta ett nytt beslut om denna. Bolagets huvudaktieägare, Sten K Johnson och Jan Bengtsson, har förklarat att den av dem lämnade emissionsgarantin om drygt 20 Mkr även gäller denna emission. Halmstad den 25 september 2000 Nordifagruppen AB (publ) Styrelsen För vidare information kontakta styrelsens ordförande Sten K Johnson, 040/301210 eller VD Lars Axelsson, 035/174800 eller 0705/644707 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/25/20000925BIT00660/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/25/20000925BIT00660/bit0002.pdf