Rekonstruktion av Nordifagruppen

Report this content

Rekonstruktion av Nordifagruppen ·En förlikning har träffats med de belgiska bankerna som framställt krav mot Nordifagruppen. De krav på ca 50 Mkr som framförts har dragits tillbaks mot att Nordifagruppen, i ett för allt, betalar 7.480 Kkr (32 MBEF). I delårsrapporten per 2001 06 30 gjordes ingen reservation för uppgörelsen. Efter uppgörelsen uppgår koncernens egna kapital, baserat på delårsrapport 2001 06 30, till -53,3 Mkr, vilket motsvarar -8,20 kr per aktie. Förlusten för det 3:e kvartalet prognostiseras till -2 Mkr med ett eget kapital på -55,3 Mkr, motsvarande -8,51 kr per aktie. ·Vidare har en överenskommelse träffats med Nordifagruppens svenska banker. Nordifagruppens skuld till de svenska bankerna uppgår till 72,5 Mkr. Av skulden amorterar Nordifagruppen 22,5 Mkr. Resterande 50 Mkr har förvärvats av Tibia Konsult AB (Sten K Johnson) och Marknadspotential AB (Jan Bengtsson) för 15 Mkr. ·Nordifagruppens styrelse har bedömt att en nyemission är nödvändig för att återställa kapitalet och skapa ett visst handlingsutrymme. I övrigt finns inga tillgångar med undantag av det eventuella värde som förlustavdragen kan utgöra. För att rekonstruktionen skall kunna fullföljas kommer Nordifagruppens styrelse att kalla till en extra bolagsstämma den 3 oktober 2001. På bolagstämman skall aktieägarna ta ställning till följande förslag : 1. Förslag till ändring av bolagsordningen § 4 ändras till att lyda "aktiekapitalet skall utgöra lägst 1.000.000 kr och högst 4.000.000 kr" § 5 ändras till att lyda "aktie skall lyda på 2 öre" 2. Förslag till beslut om kvittningsemission Öka bolagets aktiekapital med 1.200.000 kr, genom utgivande av 60.000.000 nya aktier serie B, envar å nominellt 2 öre, De nya aktierna emitteras till kursen 83 öre per aktie (kommer att ändras marginellt) Rätten att teckna de nya aktierna skall- med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt- tillkomma : Tibia Konsult AB 45.000.000 aktier Marknadspotential AB 5.000.000 aktier Teckning av de nya aktierna skall ske senast den 5 oktober 2001. Betalning skall erläggas senast den 5 oktober 2001 genom kvittning mot Nordifagruppens skuld till Tibia Konsult AB och Marknadspotential AB, viken uppgår till 49.898.000 kr. Med hänsyn till att Tibia Konsult AB och Marknadspotential AB ägs av styrelseledamöterna Sten K Johnson och Jan Bengtsson, förutsätter bolagsstämmans beslut om kvittningsemission erforderlig majoritet enligt den s k Leo-lagen. 3. Styrelsens förslag om att bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemission. Styrelsen föreslår bolagsstämman att bemyndiga styrelsen att under tiden intill den 31 december 2001 vid ett eller flera tillfällen fatta beslut om nyemission av upp till sammanlagt 50.000.000 aktier serie B. Styrelsen skall därvid äga rätt att besluta om avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt liksom bestämmelse enligt 4 kap 6 § aktiebolagslagen. Emissionskursen skall uppgå till minst 20 öre per aktie. Syftet med bemyndigandet är att möjliggöra ytterligare kapitaltillskott till bolaget med minimal tidsutdräkt. Ett kapitaltillskott enligt punkt 3 kan vara nödvändigt för Nordifagruppens rekonstruktion. Bemyndigandet skall möjliggöra för Nordifagruppen att på snabbast möjliga sätt finna en part som är beredd att gå in som större ägare i Nordifagruppen. De största ägarna Sten K Johnson och Jan Bengtsson är i ett sådant fall beredda att sälja sina befintliga aktier i Nordifagruppen samt att även avyttra de aktier som erhålls genom kvittningsemissionen. Halmstad den 4 september 2001 Nordifagruppen AB (publ) Styrelsen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/04/20010904BIT00710/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/04/20010904BIT00710/bit0001.pdf