Skanska/Selmer bygger kontor åt Ericsson i samarbete med Nordisk Renting

Skanska/Selmer bygger kontor åt Ericsson i samarbete med Nordisk Renting Med Nordisk Renting som fastighetsägare har Skanska och dotterbolaget Selmer, fått uppdraget att bygga en ny kontorsfastighet åt Ericsson Mobile Data Design Systems i Göteborg. Ett långfristigt hyresavtal har tecknats mellan Ericsson och Nordisk Renting. Ericsson har sedan tidigare en överenskommelse med markägaren Norra Älvstranden Utvecklings AB, om att etablera ett nytt kontorshus i området. Den nya kontorsfastigheten byggs i det expansiva Lindholmenområdet på Norra Älvstranden i Göteborg. Området får härmed ytterligare betoning på kunskapsintensiva IT-företag. Fastigheten på 52.000 kvm, med forsknings- och laboratorieutrymmen samt restaurang- och konferensanläggning, ska rymma 1.200 arbetsplatser. Byggstart sker omgående och inflyttning är beräknad till januari 2003. I den nya fastigheten kommer Ericsson att utveckla framtidens mobildatasystem. -Tack vare nyligen förvärvade Selmer fick vi en förstärkning av våra resurser. Tillsammans med Nordisk Renting, som en långsiktig och professionell fastighetsägare, gör vi nu en kraftfull satsning för att genomföra projektet, säger Tore Hallersbo, regionchef i Skanska Hus. Det här är det största byggprojektet i Göteborg på många år och vi är naturligtvis glada att Ericsson valt att samarbeta med oss även i detta projekt. - Förvärvet passar mycket bra in i vår strategi att ingå långsiktiga fastighetssamarbeten med ekonomiskt starka parter, säger Göte Dahlin, VD i Nordisk Renting AB. Det känns också mycket stimulerande och spännande att i samarbete med Ericsson och Skanska/Selmer nu delta i utvecklingen av det attraktiva område som Norra Älvstranden utgör. För ytterligare information, kontakta: Tore Hallersbo, regionchef Skanska Hus, tel+46 31 7711401,mobil+46 70-642 39 10 Åke von Ajkay, vVD Nordisk Renting, mobil +46 70-655 88 02, tel +46 8 670 98 00 Bildmaterial för publicering finns tillgängligt på; www.skanska.se/ericsson001116. Denna pressrelease finns även på www.skanska.se/hus samt www.nordiskrenting.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/17/20001117BIT00480/bit0001.DOC http://www.bit.se/bitonline/2000/11/17/20001117BIT00480/bit0002.pdf