RBS Nordisk Renting AS förvärvar två logistikfastigheter i södra Norge

RBS Nordisk Renting förvärvade nyligen två tempererade logistikfastigheter i Larvik och Rud, Norge. Köpeskillingen uppgick till ca 220 MNOK. Ett 18-årigt hyresavtal har ingåtts mellan RBS Nordisk Renting och Frigoscandia AS.

De två fastigheterna är strategiskt belägna i Rud utanför Oslo respektive i Larvik, cirka 12 mil sydväst om Oslo. Fastigheterna är bland de största tempererade logistikfastigheterna i Norge med en total rymd på 98,500 kubikmeter varav mer än 90 procent utgörs av frysförvaring. De inrymmer även tillhörande kontorslokaler.

Frigoscandia är ett helägt dotterbolag till statliga Posten Norge AS. Frigoscandia etablerades 1950 och blev en del av Posten Norge AS logistikdivision tidigare i år. Företaget är marknadsledande inom området temperade logistiklösningar i såväl Norge som Sverige.

”Vi är mycket nöjda över att nu utöka antalet offentliga hyresgäster med statligt ägda Frigoscandia och ser fram emot att utveckla relationen ytterligare. Sedan 2005 finns RBS Nordisk Renting etablerat i Norge med kontor i centrala Oslo och Norge är en mycket intressant marknad med stor potential för oss”, säger Reinhold Geijer, VD RBS Nordisk Renting.

Fastigheterna ligger mycket välbelägna i moderna logistikområden nära motorvägarna E18 och E16 samt även järnväg och flygplats.