RBS Nordisk Renting förvärvar Acusticum i Piteå och medverkar till finansieringen av Piteås nya konserthus

Nordisk Renting AB har träffat avtal med Piteå kommuns fastighetsbolag, Piteå Näringsfastigheter AB, angående förvärv av Acusticum, som inrymmer musikhögskola och företagsby. I samband med förvärvet har parterna träffat ett 20-årigt hyresavtal. RBS Nordisk Renting kommer också att medverka till finansieringen av Piteås nya konserthus, ”Studio Acusticum”. RBS Nordisk Rentings totala investering inklusive förvärv och finansiering uppgår till 257 miljoner kronor.

Acusticum är ett tillväxt- och utvecklingsprojekt i en akademisk högskolemiljö med utbildningar inom ljud, musik, media och upplevelser. Acusticum är navet i en musik- och mediemiljö i nära samverkan mellan Institutionen för Musik och Medier i Piteå/Luleå tekniska universitet, näringslivet och Piteå kommun.

Acusticum är idag en kreativ mötesplats för över 1 200 personer - studenter, lärare och företagare. Förutom musikhögskolan är 26 företag verksamma inom musik, teknik, konst och media. De fyra fastigheterna omfattar totalt cirka 16 700 kvadratmeter och det nya toppmoderna konserthuset som beräknas stå klart i oktober 2007, kommer omfatta en yta om 3 200 kvadratmeter.

”Samarbetet med RBS Nordisk Renting skapar mycket goda förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling av verksamheten på Acusticum och musikhögskolan”, säger Peter Roslund, kommunalråd i Piteå. ”Med The Royal Bank of Scotland, en av Europas största banker, som ägare och med ett brett samarbete med många svenska kommuner sedan 20 år tillbaka, har RBS Nordisk Renting det rätta långsiktiga perspektivet.”

”Det känns oerhört positivt att på detta sätt kunna långsiktigt medverka till unga människors utbildning och till fortsatt utveckling av såväl Piteå näringsliv som kulturliv”, säger Reinhold Geijer, VD i Nordisk Renting AB.