RBS Nordisk Renting förvärvar City Grossfastighet i Höör

Nordisk Renting AB har förvärvat en handelsfastighet i skånska Höör som inrymmer en City Grossbutik från Mattssons Fastighetsutveckling AB. Mattssons Fastighetsutveckling AB kvarstår som förvaltare och har även en option som innebär möjlighet att förvärva fastigheten. City Gross ingår i BergendahlsGruppen AB, som är långfristig hyresgäst i fastigheten enligt ett 14-årigt hyresavtal.

Den snabbt växande kedjan City Gross har det största varuutbudet i svensk dagligvaruhandel med cirka 70 000 artiklar i varje butik. BergendahlsGruppen bedriver både parti- och detaljhandel och har en sammanlagd detaljhandelsomsättning om cirka 7 miljarder kronor och hade i januari 2007 en drygt åttaprocentig marknadsandel av dagligvaruhandeln i Sverige.

Fastigheten har en uthyrbar yta på cirka 14 000 kvadratmeter samt lagerutrymmen på cirka 1 000 kvadratmeter. Genom att Mattssons Fastighetsutveckling kvarstår som förvaltare och har en option att återköpa fastigheten kommer de ha ett fortsatt långsiktigt engagemang i projektet. Fastigheten ligger i Höörs kommun i mitten av Skåne, cirka två kilometer från centrala Höör längs riksväg 23. I byggnaden har det bedrivits handelsverksamhet i nära 30 år.

”Vi är mycket nöjda över att få BergendahlsGruppen som hyresgäst och att därmed utöka vår portfölj av handelsfastigheter. Sedan flera år tillbaka äger RBS Nordisk Renting ett flertal handelsfastigheter även i övriga Norden och vi ser en stor potential inom detta område”, säger Reinhold Geijer, VD i Nordisk Renting AB.

“Vi är glada över att utöka vårt samarbete med RBS Nordisk Renting som vi upplever som en mycket långsiktig och professionell partner. Vi arbetar nu vidare med utveckling av fastigheten i Höör samt med nya projekt”, säger Fredrik Mattsson, VD i Mattssons Fastighetsutveckling AB.