RBS Nordisk Renting förvärvar en fastighet i Asker utanför Oslo för 160 MNOK med Lidl som största hyresgäst

Report this content

Nordisk Renting AS har förvärvat en fastighet i Asker utanför Oslo för 160 MNOK. Säljare är företagen Conceptor AS och Sektor Eiendomspartner AS, som gemensamt kommer att utveckla fastigheten. Den enskilt största hyresgästen blir matvarukedjan Lidl Norge.

Lidl är en Europeisk matvarukedja med mer än 5 000 butiker i 24 olika länder. Lidl öppnade sin första butik i Norge 2004 och har nu fler än 50 butiker i landet.

Fastigheten har ett mycket bra läge i Asker 15 kilometer väster om Oslo i anslutning till E18 och granne till en av Norges mest lönsamma Ikea-butiker. I området ligger även SmartClubs butik som RBS Nordisk Renting äger sedan tidigare. Fastigheten har en uthyrbar yta på cirka 10 200 kvadratmeter inklusive parkeringsytor.

De övriga hyresgästerna i fastigheten blir Billingstad Treningssenter AS och Lundekroken Parkering AS.

Conceptor AS och Sektor Eiendomspartner AS är två fastighetsutvecklingsföretag som fokuserar på att utveckla fastigheter för att sedan sälja dem vidare till långsiktiga fastighetsägare.

”Förvärvet är ännu ett led i vår norska expansion. Vi är mycket nöjda över att utöka vår norska portfölj med denna fastighet som ligger i ett attraktivt och expansivt område”, säger Reinhold Geijer, VD i Nordisk Renting AB.

Fastigheten beräknas vara färdigbyggd mars 2008.