RBS Nordisk Renting förvärvar landmärke i Rissne, Stockholm

Nordisk Renting AB förvärvar profilfastigheten ”Bankhus 90” i Rissne från det brittiska fastighetsföretaget London & Regional. Fastigheten inhyser stora delar av SEBs koncerngemensamma funktioner och RBS Nordisk Renting övertar i samband med förvärvet långfristiga hyresavtal med SEB.

Fastigheten är en betydande byggnad i Stor-Stockholm med en uthyrbar yta på drygt 58 000 kvadratmeter bestående av huvudsakligen kontor. Husets storlek och speciella S-formade arkitektur, gör fastigheten till ett känt landmärke i västra Stockholm. SEB avser att utöka antalet arbetsplatser i fastigheten under 2006. Området är mycket expansivt och i angränsande Ursvik byggs bland annat ett stort antal nya bostäder och kontor. Fastighetens läge är mycket gott intill E18 och nära såväl Bromma flygplats som E4 mot Arlanda. ”Bankhus 90” byggdes 1990-1992, och är en högkvalitativ och välunderhållen byggnad. "Vi tror att RBS Nordisk Renting blir en utmärkt ny ägare och samarbetspartner för SEB i "Bankhus 90", säger Thomas Lindeborg, koncernchef för London & Regional i Norden. ”Detta är en mycket intressant fastighetsinvestering med en välrenommerad och långsiktig hyresgäst och samtidigt ett av de mer betydande fastighetsförvärven för Nordisk Renting”, säger Reinhold Geijer, VD i Nordisk Renting AB.