RBS Nordisk Renting förvärvar logistikfastighet för 14 MEUR med Nokian Tyres som hyresgäst

Nordisk Renting Oy har träffat avtal med Nordens ledande däcktillverkare Nokian Tyres plc avseende förvärv av en logistikfastighet i Nokia, Finland. Samtidigt har ett 15-årigt hyresavtal med tillhörande köpoption träffats mellan RBS Nordisk Renting och Nokian Tyres. Den totala investeringen uppgår till cirka 14 miljoner euro.

Logistikfastigheten inrymmer totalt 31 000 kvadratmeter och är strategiskt belägen i Nokia 10 kilometer väster om Tammerfors. Fastigheten ligger i anslutning till ytterligare en av Nokian Tyres logistikfastigheter, som också ägs av RBS Nordisk Renting, samt i närheten av Nokian Tyres däcktillverkningsenhet. Nokian Tyres plc är Nordens ledande däcktillverkare och koncernen har cirka 3 000 medarbetare. Företaget är det enda däckföretaget i världen som koncentrerar sig på nordiska klimatförhållanden. Företaget leder också Nordens största däckskedja Vianor, som har 197 försäljningsställen i Finland, Sverige, Norge, Ryssland, Estland och Lettland. ”Detta är den andra fastigheten som vi valt att sälja till RBS Nordisk Renting. Väl fungerande och strategiskt belägna logistikanläggningar är ett krav för en nordisk däcktillverkare av vår storlek. Samarbetet med RBS Nordisk Renting ger oss möjlighet att utveckla våra anläggningar ytterligare”, säger Rami Helminen, CFO, Nokian Tyres. ”Vi är mycket nöjda över att fördjupa vårt samarbete med Nordens ledande däcktillverkare”, säger Reinhold Geijer, VD Nordisk Renting AB. ”Nokian Tyres hör till den växande grupp av finska storföretag som gör ett strategiskt val att hyra sina fastigheter istället för att äga dem och det känns mycket tillfredsställande att kunna medverka i denna strategi.”