RBS Nordisk Renting förvärvar och bygger ut YITs huvudkontor i Helsingfors för totalt 139 MEUR

Nordisk Renting Oy har förvärvat YITs huvudkontorsfastighet i Käpylä, Helsingfors från Ömsesidiga Pensionsförsäkringsbolaget Ilmarinen för 70 MEUR. Samtidigt har man träffat avtal om utbyggnation av YITs huvudkontor för 69 MEUR. I samband med den kommande utbyggnationen kommer även handelsföretaget Keskos existerande butikslokaler att renoveras. RBS Nordisk Renting har träffat 15-åriga hyresavtal med YIT och Kesko för den nya huvudkontorsbyggnaden och de renoverade butikslokalerna.

YITs huvudkontor inklusive viss modernisering av befintlig byggnad beräknas stå klart i slutet av 2008 och det kommer att omfatta totalt cirka 30 000 kvadratmeter. YIT kommer själva att stå för utveckling och byggnation. Utöver YITs huvudkontor tillkommer cirka 3 000 kvadratmeter butiksytor.

RBS Nordisk Renting har ett utvecklat samarbete sedan flera år tillbaka med såväl Kesko som YIT. Det nya huvudkontoret innebär för YIT att man samlar och samordnar befintliga huvudkontorsfunktioner till en och samma fastighet. Fastigheten har ett mycket bra läge med goda kommunikationer, vilket har stor betydelse för Kesko.

YIT erbjuder investerings- och underhållstjänster i fastighets- och byggbranschen samt tjänster för industrin och telekombranschen i Norden, Baltikum och Ryssland och är marknadsledande i Finland.

Kesko är en aktör inom detaljhandeln som är verksam i Norden, Baltikum och Ryssland.

”Vi är mycket glada över att kunna utveckla de långsiktiga och värdefulla samarbeten vi har med såväl YIT som Kesko”, säger Reinhold Geijer, VD för Nordisk Renting AB.