RBS Nordisk Renting förvärvar Sjöfartsverkets huvudkontor i Norrköping

RBS Nordisk Renting förvärvar Sjöfartsverkets huvudkontor i Norrköping från Mattssons Fastighetsutveckling. Sjöfartsverket blir långfristig hyresgäst enligt ett 15-årigt hyresavtal.

Fastigheten är en kulturminnesmärkt profilbyggnad i Norrköping och inrymde tidigare ett tryckeri. Huset byggdes 1911 och är ritat av arkitekten Carl Bergsten. Mattssons Fastighetsutveckling totalrenoverade det gamla tryckeriet 2003 och utvecklade det till ett toppmodernt kontor. Idag inrymmer fastigheten arbetsplatser för 330 medarbetare och även bibliotek, arkiv och motionslokaler. Byggnaden har ett strategiskt läge i centrala Norrköping nära centralstationen, flera stora genomfartsleder samt stadens hamn. Norrköpings hamn är den snabbast växande i Sverige och den största och mest moderna hamnen i Östersjön. “Vi är glada över att sälja fastigheten till RBS Nordisk Renting som vi upplever som en mycket långsiktig och ytterst stabil ägare. Vi arbetar nu vidare med utveckling av fastigheter i Norrköpingsregionen”, säger Fredrik Mattsson, VD i Mattssons Fastighetsutveckling AB. Fastigheten har en total yta på cirka 15 000 kvadratmeter. I samband med förvärvet har ett långfristigt förvaltningsavtal tecknats med Coor Service Management. ”Vi är mycket nöjda över att förvärva denna vackra och tidstypiska byggnad som på ett varsamt sätt renoverats till ett modernt kontor. Vi är även stolta över att få Sjöfartsverket, med stark lokal förankring i Norrköping sedan decennier, som ny långsiktig hyresgäst”, säger Reinhold Geijer, VD i Nordisk Renting AB. RBS Nordisk Renting tillträder fastigheten 30 juni 2006.