RBS Nordisk Renting förvärvar tings- och polishus i finska Ekenäs för 7,0 miljoner euro

Nordisk Renting Oy har tecknat avtal om förvärv av en fastighet i Ekenäs som inrymmer ett tings- och ett polishus. Det är det statliga fastighetsbolaget Kapiteeli som säljer fastigheten och den finska staten kommer, genom Justitieministeriet och Raseborgs häradsämbete, att vara långsiktig hyresgäst till RBS Nordisk Renting. Den totala köpeskillingen uppgår till 7,0 miljoner euro.

Kapiteeli ägs till 100 procent av finska staten och har en balansomslutning på cirka 1,2 miljarder euro. Försäljningen är ett led i Kapiteelis successiva omstrukturering av sin fastighetsportfölj med ett ökat fokus på de starkaste och största tillväxtområdena i Finland. Ekenäs ligger cirka 10 mil väster om Helsingfors längs med huvudstråket mot Hangö. Raseborgs häradsämbete och tingsrätt täcker hela regionen från Hangö i väster till Kyrkslätt i öster. Byggnaderna omfattar en total uthyrningsbar yta om 6 000 kvadratmeter och RBS Nordisk Renting tillträder fastigheterna den 30 december 2005. ”Det är mycket glädjande att vi nu genomfört en första affär med Kapiteeli som är en betydande fastighetsaktör på den finska marknaden,” säger Reinhold Geijer, VD för Nordisk Renting AB. ”Finska staten är en viktig partner till RBS Nordisk Renting sedan tidigare och det känns mycket bra att nu bredda den relationen.”