RBS Nordisk Renting i samarbete med NCC uppför kommunhus för Knivsta kommun för 145 MSEK

Nordisk Renting AB har, i samarbete med byggkoncernen NCC, träffat avtal med Knivsta kommun avseende uppförandet av ett kommunhus i Knivsta. Samtidigt har ett 20-årigt hyresavtal med tillhörande köpoption träffats mellan RBS Nordisk Renting och kommunen. Den totala investeringen uppgår till cirka 145 miljoner SEK.

Knivsta kommun bildades 2003 efter delning av Uppsala kommun. Läget mellan Stockholm och Uppsala samt närheten till Arlanda tillsammans med väl utbyggda kommunikationer, har de senaste åren bidragit till en kraftig expansion genom inflyttning av i första hand unga familjer. Knivstas nya kommunhus byggs nära tågstationen och tillför Knivsta centrum en ökad offentlig service. Den nya fastigheten kommer få en total area på 8 500 kvadratmeter fördelade på fyra plan. I den publika delen ryms förutom sessionssal med plats för 150 sittande även bibliotek, sammanträdesrum och restaurang. Vid sidan av de kommunala förvaltningarna kommer även kommunhuset inrymma Försäkringskassa, Arbetsförmedling och ett lokalt poliskontor. Fastigheten kommer att klassificeras som en s.k. Green Building. ”Vi är mycket glada att utveckla en relation med Knivsta kommun. Denna affär är ett steg i vår strategi att utöka och utveckla samarbetet med offentliga parter i Norden” säger Reinhold Geijer, VD i Nordisk Renting AB. ”Tack vare samarbetet med RBS Nordisk Renting kan vi genomföra detta projekt utan att idag binda kapital i fastigheten men med möjlighet för kommunen att förvärva fastigheten efter tio år”, säger Göran Nilsson, kommunalråd i Knivsta kommun. ”Vårt uppdrag är att erbjuda innevånarna en god service och vi vill fokusera våra finansiella resurser på den kommunala basservicen. Vi samarbetar därför gärna med RBS Nordisk Renting, som är en långsiktig och professionell fastighetsägare.” NCC påbörjar bygget under 2010 och fastigheten beräknas vara klar för inflyttning i slutet av 2011.