RBS Nordisk Renting uppför arkivbyggnad i Vänersborg

RBS Nordisk Renting har träffat avtal med Regionarkivet om en arkivbyggnad i Vänersborg. Ett 25-årigt hyresavtal har träffats mellan parterna. Skanska kommer att bygga fastigheten som beräknas vara klar för inflyttning i oktober 2007.

Fastigheten kommer att inrymma Regionarkivet för Västra Götaland och Göteborgs stad. Regionarkivet förvarar bland annat arkivmaterial från landstinget, sjukhus, skolor och andra institutioner i regionen. Byggnaden blir ett exempel på en modern och kostnadseffektiv arkivbyggnad. Fastigheten kommer att ligga 1 kilometer öster om Vänersborgs centrum, nära stadens infart och ha en yta på 4 400 kvadratmeter. ”Vi är mycket nöjda över att utveckla en relation med Regionarkivet. Det nya moderna arkivet blir också ett utmärkt exempel för andra arkivbyggnader”, säger Reinhold Geijer, VD RBS i Nordisk Renting AB. Byggnaden kommer att bestå av arkivmagasin och även expedition, föreläsningssal, bibliotek och gemensamma utrymmen. Arkivet kommer att vara publikt och därmed öppet för medborgare, tjänstemän och forskare. Till en början kommer cirka tio personer arbeta där.