RBS Nordisk Renting uppför Södertörns tingsrätt åt Domstolsverket i samarbete med Skanska

Report this content

Nordisk Renting AB har träffat avtal med Skanska angående förvärv av en domstolsbyggnad som är under uppbyggnad i Flemingsberg söder om Stockholm. Fastigheten kommer att inrymma nya Södertörns tingsrätt och Domstolsverket kommer att hyra fastigheten från RBS Nordisk Renting enligt ett 20-årigt hyresavtal. RBS Nordisk Renting har sedan tidigare ett brett samarbete med Skanska kring ett antal fastigheter i Norden.

Den nya Södertörns Tingsrätt bildas när de tre tingsrätterna Handen, Huddinge och delar av Stockholms tingsrätt samordnas. Det är ett modernt tingshus som byggs och som också blir en del av ett samhällsrättsligt centrum i expansiva Flemingsberg. Nybyggnationen kompletterar de redan befintliga byggnaderna på platsen, som inrymmer polis- och kriminalvårdsmyndigheterna. Verksamheten blir samtidigt säkrare, bland annat för att olika aktörer skiljs från varandra. Den nya fastighetens totala yta kommer att uppgå till cirka 13 000 kvadratmeter. ”Vi är mycket nöjda över att ytterligare fördjupa samarbetet med både Domstolsverket, som är hyresgäst till oss sedan tidigare, och Skanska, som är en av våra viktiga samarbetspartner i Norden,” säger Reinhold Geijer, VD i Nordisk Renting AB. ”Samarbetet med Skanska som byggare och utvecklare av fastigheterna och RBS Nordisk Renting som långsiktig ägare har visat sig vara ett mycket framgångsrikt koncept.” Flemingsberg är ett av Storstockholms mest expansiva områden, där bland annat Södertörns Högskola och Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge ligger. Området har mycket goda kommunikationsmöjligheter vid E4 och Flemingsbergs station. Fastigheten beräknas vara klar för inflyttning i december 2006. Samarbetat mellan RBS Nordisk Renting och Skanska har sedan tidigare bland annat omfattat Vodafones huvudkontor i Karlskrona samt en attraktiv kontorsfastighet på Lindholmen i Göteborg, som hyrs av Ericsson. Skanska har varit byggentreprenör, förvaltare (för Göteborgsfastigheten) samt delägare (till Karlskronafastigheten). RBS Nordisk Renting och Skanska har nyligen träffat en överenskommelse som innebär att Skanska avslutar sina åtaganden kring de två fastigheterna. ”Vi är mycket nöjda över dessa överenskommelser med Skanska, som gäller två av våra mest attraktiva fastigheter, och som är en naturlig utveckling och i linje med våra respektive företags kärnverksamheter,” säger Reinhold Geijer.