RBS Nordisk Renting utvecklar två tingsrätter för totalt 52 MSEK

Nordisk Renting AB har träffat avtal med Domstolsverket om utbyggnad av tingsrätterna i Falun och Flemingsberg. De respektive fastigheterna ägs sedan tidigare av RBS Nordisk Renting och den totala investeringen uppgår till 52 MSEK.

Utbyggnaden av tingsrätten i Falun sker i samarbete med ByggPartner i Dalarna och avser i huvudsak ett nytt våningsplan med kontorsutrymmen om totalt 1,200 kvadratmeter. Skälet till utbyggnaden är en pågående samlokalisering av rättsväsendets verksamhet i Dalarna. RBS Nordisk Renting förvärvade 2004 den då nybyggda fastigheten från ByggPartner i Dalarna. I samband med byggnationen tecknades ett 15-årigt hyresavtal med Domstolsverket. Efter utbyggnaden kommer tingsrätten ha en total yta på 5,200 kvadratmeter. Utbyggnaden av Södertörns tingsrätt i Flemingsberg sker i samarbete med Skanska och avser totalt 670 kvadratmeter. Byggnationen är en utökning av tingrättens verksamhet i Flemingsberg och behov av mer kontorsutrymmen. RBS Nordisk Renting förvärvade den nybyggda fastigheten i början av 2007 från Skanska. I samband med byggnationen tecknades ett 20-årigt hyresavtal med Domstolsverket för den 13,000 kvadratmeter stora tingrättsbyggnaden. ”Dessa tilläggsinvesteringar ökar värdet på våra fastigheter och är i linje med vår strategi att stärka och utveckla våra hyresgästers verksamhet” säger Reinhold Geijer, VD i Nordisk Renting AB. Utbyggnaderna beräknas vara färdigställda i Flemingsberg våren 2010 och i Falun hösten 2010.