Bokslutskommuniké 2022

Report this content

Nordiska Kreditmarknadsaktiebolaget (publ) publicerar bokslutskommuniké för koncernen för helåret 2022.

FJÄRDE KVARTALET 2022

(JÄMFÖRT MED FJÄRDE KVARTALET 2021)

• Utlåning till allmänheten uppgick till 6 175,9 mkr (5 244,4)
  • Rörelseintäkterna uppgick till 67,7 mkr (93,8)
  • K/I-talet uppgick till 68,7 % (47,1)
  • Resultat före kreditförluster uppgick till 21,2 mkr (49,7)
  • Kreditförlustnivån uppgick till -0,2 % (0,5)
  • Rörelseresultatet uppgick till 18,7 mkr (43,9)
  • Periodens resultat uppgick till 27,1 mkr (39,6)
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 11,6 % (9,1) och den totala kapitalrelationen uppgick till 14,7 % (12,1)

JANUARI-DECEMBER 2022

(JÄMFÖRT MED JANUARI-DECEMBER 2021)

• Utlåning till allmänheten uppgick till 6 175,9 mkr (5 244,4)
  • Rörelseintäkterna uppgick till 263,1 mkr (219,0)
  • K/I-talet uppgick till 58,6 % (54,1)
  • Resultat före kreditförluster uppgick till 109,0 mkr (100,5)
  • Kreditförlustnivån uppgick till -0,2 % (0,1)
  • Rörelseresultatet uppgick till 96,4 mkr (95,5)
  • Periodens resultat uppgick till 86,7 mkr (80,6)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

Under kvartalet har Nordiska startat upp partnerverksamhet i Nederländerna, det innebär att Nordiska nu är verksam i sex europeiska länder. Nordiska offentliggjorde även information i början av kvartalet om sitt mål att skapa en ”pan-European financial solutions group”. Mer information samt pressmeddelandet finns på www.nordiska.se.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER BALANSDAGEN
Efter balansdagen har Nordiska Financial Partner Norway A/S gått in i slutskedet av att stänga ner sin estländska filial samt gått in i demo-fas för att lansera ett nytt partnersamarbete i Norge.

OM NORDISKA
Nordiska erbjuder sparande till marknadsledande räntor och lån för att möjliggöra våra kunders affärer. Samtidigt erbjuder vi våra partners att skapa egna finansiella erbjudanden gentemot sina kunder med hjälp av våra molnbaserade tjänster och APIer. Läs mer om Nordiska här: https://www.nordiska.se/om-nordiska/

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Strååt, CFO
Telefon: +46 (0)8 23 28 00
E-post:
ir@nordiska.se

Mikael Gellbäck, CEO
Telefon: +46 (0)8 23 28 00
E-post:
ir@nordiska.se

Informationen är sådan som Nordiska Kreditmarknadsaktiebolaget (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 28 februari 2023 kl. 22.00. Den fullständiga rapporten återfinns på https://www.nordiska.se/om-nordiska/finansiella-rapporter/