Delårsrapport januari-juni 2022

Report this content

Nordiska Kreditmarknadsaktiebolaget (publ) publicerar delårsrapport för perioden januari-juni 2022 för koncernen.

ANDRA KVARTALET (Jämfört med andra kvartalet 2021)

• Utlåning till allmänheten uppgick till 6 228,9 mkr (3 698,1)
  • Rörelseintäkterna uppgick till 55,7 mkr (36,0)
  • K/I-talet uppgick till 61,1% (71,4)
  • Resultat före kreditförluster uppgick till 21,7 mkr (10,3)
  • Kreditförlustnivån uppgick till 0,0% (0,0)
  • Rörelseresultatet uppgick till 21,0 mkr (10,6)
  • Periodens resultat uppgick till 15,6 mkr (8,5)
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 11,0% (10,9) och den totala kapitalrelationen uppgick till 14,0% (14,6)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

• Under slutet av det andra kvartalet påbörjades partnerverksamheten i Danmark, vilket innebär att Nordiska nu är verksam på fyra av de fem nordiska marknaderna.

OM NORDISKA
Nordiska erbjuder sparande till marknadsledande räntor och lån för att möjliggöra våra kunders affärer. Samtidigt erbjuder vi våra partners att skapa egna finansiella erbjudanden gentemot sina kunder med hjälp av våra molnbaserade tjänster och APIer. Läs mer om Nordiska här:

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Pehr Petersson, tf CFO
E-post:
ir@nordiska.se

Mikael Gellbäck, CEO
E-post:
ir@nordiska.se

Informationen är sådan som Nordiska Kreditmarknadsaktiebolaget (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 30 augusti 2022 kl. 18.00. Den fullständiga rapporten återfinns på https://www.nordiska.se/om-nordiska/finansiella-rapporter/