PreZero först med unik anläggning för ler- och markstabilisering från Norditek

Report this content

Norditek har säkrat en order från PreZero för leveransen av en mobil återvinningsanläggning för ler- och markstabilisering. Den innovativa lösningen är specifikt utvecklad för markstabilisering av jordar och leror, vilket exempelvis möjliggör stabilisering av förorenade leror för deponering samt förstärkning av markområden inför bostadsbyggande.

Denna markstabiliseringsteknik ger enorma fördelar inom sektorer som hantering av sulfidjordar samt projekt inom väg- och järnvägsbyggnation. Genom att stabilisera marken på plats elimineras behovet av att gräva upp och transportera bort värdefull lera, vilket både minskar kostnader och sparar på naturresurser.

"Efter en noggrann process med scanning av alternativen på marknaden så fanns det till slut bara Norditek kvar som nu kan lösa detta med en markstabilisering som ger både rätt egenskaper på jorden och kan hålla tillräckligt hög produktionskapacitet utan att anläggningen blir ett stort monster", säger Andreas Pettersson, Norditek.

Den mobila återvinningsanläggningen ger PreZero en unik position på marknaden för att hantera massor som tidigare inte kunde återanvändas. Med en maxkapacitet för anläggningen på 200 ton i timmen får man nu en unik anläggning med hög produktionskapacitet och flexibilitet.

Eftersom återvinningsanläggningen är mobil kan PreZero nu erbjuda stabilisering på plats och minska transporter med negativ miljöpåverkan. Då man även kommer att kunna använda restprodukter som bränd kalk eller aska i själva stabiliseringsprocessen innebär det att man nu får en högre resurseffektivitet även på andra material.

Den mobila återvinningsanläggningen för markstabilisering kommer att sättas i bruk i början på 2025.

Norditek arbetar för att göra återvinningen enklare och mer effektiv. Från schaktmassor till produktionsspill, byggavfall och biobränslen så utvecklar och erbjuder man flexibla och effektiva återvinningsanläggningar. Genom innovation och systemtänkande hjälper man kunder att maximera återvinningsgraden, hela vägen från materialprov till fullskalig produktion, alltid med målet att skapa en mer resurseffektiv och cirkulär framtid.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Andreas Pettersson

Försäljning, Mälardalen och Norrland