Halvårsrapport NordiTube Technologies AB Januari - Juni 1999

Report this content

Halvårsrapport NordiTube Technologies AB Januari - Juni 1999 NordiTube befinner sig fortfarande i början av kommersialiseringsfasen. Paral- lellt med vidareutveckling av produktprogammet byggs nätet av licenstagare ut. Strategin är att erbjuda marknaden ett totalkoncept som innebär leverans av ledningar, tekniskt stöd avseende rengöring av befintliga rör samt vid imple- mentering av nya ledningar. Volym- och resultatutvecklingen har hittills varit och förväntas bli ojämn under överskådlig tid. Nya licenstagare tillkommer me- dan en del underpresterande bortfaller. Tillfälligt förändrade marknadsvillkor som den ekonomiska krisen i Ryssland och Asien orsakat, har också bidragit till den ojämna volym- och resultatutvecklingen. Det första halvåret 1999 har utvecklats svagt beroende på ovannämnda faktorer. En nedgång i volymen får stort genomslag i resultatet på grund av de stora fasta kostnader som bolaget har. NordiTube har en förhållandevis stark ekonomisk ställning med en soliditet på 58 procent. Resultatutvecklingen samt omfattande produktutvecklingsprogram, innebär att mindre angelägna investeringsbehov skjuts på framtiden. Bolaget befinner sig i en uppbyggnadsfas, som kulminerar under innevarande år. Ny produkt NordiTube har ett starkt produktprogram. I produktprogrammet har nyligen introducerats en ny ledning, Strongliner, som kommer att marknadsföras under namnet Nordipipe. Stronglinern har egenskaper som tidigare delvis har saknats. Den är en så kallad "stand alone liner" innebärande att rengöringskravet ej behöver ställas så högt som tidigare av den gamla ledningen avseende vidhäftning, beroende på att Stronglinern i sig själv har stabiliserande egenskaper. Intresset för Stronglinern är stort och NordiTube har redan tecknat en första order, för en kund i Frankrike. Nyemission Styrelsen i NordiTube har idag beslutat att genomföra en nyemission med företrädesrätt för nuvarande aktieägare. Emissionen som inbringar totalt 15,2 Mkr före kostnader, är vill-korad av att den godkänns av en extra bolags-stämma, vilken kommer att hållas den 23 sep-tember 1999. NordiTubes huvudägare, Nordifagruppen AB (publ), har förbundit sig att garan- tera att emissionen fulltecknas. Det är styrelsens uppfattning att en nyemission om ca 15 Mkr är erforderlig för de fortsatta investeringarna i marknadsutveckling och utveckling av pro- duktprogrammet till dess att bolaget kan självfinansieras. Utvidgat samarbete med OBCC NordiTube har ingått ett utvecklat licens- och samarbetsavtal med Osaka Bousui Construction Company (OBCC) i Japan. Avtalet innebär bland annat att NordiTube äger de exklusiva rättigheterna att marknadsföra Phoenix-metoden för renovering av gasledningar i USA, Kanada och Mexico för förberedande bearbetning de kommande åren. Resultat Rörelseresultatet uppgick till -5,6 Mkr (-1,4) och resultatet före skatt till -5,8 Mkr (-1,3). Omsättning Omsättningen uppgick till 13,4 Mkr (19,6). I omsättningen för föregående år ingick order på 7 Mkr för renovering av gasledningsnätet i Moskva. Orderingång/orderstock Orderingången för perioden uppgick till 13,9 Mkr (25,4) och orderstocken till 2,5 Mkr (6,3). Investeringar Nettoinvesteringarna uppgick för perioden till 1,5 Mkr (3,0) och avser främst investeringar i produktionsutrustning. Personal Genomsnittligt antal anställda uppgick till 21 (20). Samtliga är anställda vid filialen i Liège, Belgien. Finansiell ställning Likvida medel uppgick till 3,8 Mkr (6,9). Tillgänglig likviditet inklusive ej utnyttjade krediter uppgick till 12,1 Mkr jämfört med 16,3 Mkr vid årsskiftet. Soliditeten för koncernen uppgick till 57,7 procent (65,9). Utsikter NordiTubes förlust uppgick till 5,8 Mkr per den 30 juni. Det är styrelsens bedömning att förlustnivån med nuvarande voly- mer kommer att bromsas upp under resterande del av 1999. Genom föreliggande nyemission tillförs NordiTube finansiella resurser att an- vändas i marknadsinvesteringar i syfte att uppnå nödvändiga volymer och därmed göra NordiTube till ett lönsamt bolag. NordiTube förväntas, förutsatt ett gott marknadsmottagande av den nya produkten Strongliner, nå lönsamhet ti- digast år 2001 med goda utsikter till ytterligare resultatförbättringar fram- över. Rapporter Nästa rapporttillfälle är torsdagen den 4 november 1999, då 9-månadersrapporten publiceras. Halmstad den 25 augusti 1999 NordiTube Technologies AB (publ) Styrelse Halvårsrapporten har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer. Eventuella frågor besvaras på telefon av Styrelseordförande Stefan Sardh, 035-17 48 26 eller VD Ole Poulsen +32 477 794 964 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/08/26/19990827BIT00200/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/08/26/19990827BIT00200/bit0002.pdf