Done förvärvar Ottoboni Group AB

Done Management & Systems AB, noterat på First North, förvärvar Ottoboni Group AB. Done blir genom förvärvet ett av Sveriges största mediebolag med ett helhetserbjudande inom traditionella och digitala medier.

Ottoboni har haft en betydande tillväxt senaste åren och är idag en av Sveriges större digitala byråer med cirka 50 anställda. Bolaget omsätter för närvarande ca 40 MSEK med en rörelsemarginal om ca 12 procent. Ottoboni har lång erfarenhet av att leverera kompletta medialösningar och har en unik kompetens inom teknik, design och strategi och man arbetar med ett flertal större kunder såsom Skanska, Google och Länsförsäkringar. Detta förvärv innebär en markant förstärkning av Dones digitala erbjudande och gör att bolaget nu vilar på två lika starka ben inom traditionella respektive digitala medier.

Det är mycket glädjande att idag kunna presentera förvärvet av en av Sveriges absolut bästa byråer”, säger Dones VD Peter Heuman. ”De sammanslagna bolagen blir nu ett av de största mediebolagen i sin nisch i Sverige. I och med förvärvet av Ottoboni förstärker vi vårt erbjudande inom det segment där vi idag möter en allt större efterfrågan. Det är också inom digitala medier vi förväntar oss den största tillväxten”, säger Peter Heuman och pekar på att Dones digitala affärsområde på kort tid tredubblat sin omsättning samtidigt som lönsamheten förbättrats.

”Jag ser en stor potential i vad Done och Ottoboni kan åstadkomma tillsammans i denna bransch. Bolagen kompletterar varandra på ett ypperligt sätt där Ottoboni tillför Done en kreativ och strategisk höjd, som i sin tur står för en hög affärsmässighet och effektivitet. För mig är detta en mycket önskvärd utveckling och jag ser fram emot att växa och utveckla denna affär tillsammans med Done”, säger Ottobonis vd Daniel Bernehjält, som tillträder rollen som chef för Dones digitala affärsområde.

”Förvärvet är ytterligare ett steg i Dones uttalade strategi att konsolidera mediemarknaden. I och med detta förvärv vill vi markera att Done har ambitionen att bli en dominerande aktör inom mediebranschen, där bäst förutsättningar för tillväxt och lönsamhet finns”, säger Peter Forhaug, styrelseordförande i Done.

Som köpeskilling erlägger Done 19,5 MSEK i kontanta medel jämte aktier i Done om 7,5 MSEK. Utöver detta finns en tilläggsköpeskilling om maximalt 18 MSEK fördelat över två år. Done tillträder Ottoboni per 1 november och räknar med att förvärvet redan i år förbättrar vinst per aktie.

För mer information kontakta:

Peter Heuman, VD Done

Tel 08-729 94 00, peter.heuman@done.se

DONE I KORTHET

Done är ett av Sveriges ledande mediebolag. Bolaget har en historia inom traditionell media samtidigt som företaget erbjuder tjänster inom växande digitala segment. Bolagets erbjudande sträcker sig från strategisk rådgivning och kreativa lösningar till ett högt tekniskt kunnande och effektiva medieproduktioner. Done erbjuder dessa tjänster till framförallt förlag och marknadsavdelningar.