Nordkom avyttrar Ottoboni till maximalt 93 Mkr

Nordkom har avyttrat affärsområdet Ottoboni till Nordic Morning Abp. Tillträde har skett den 5 mars. Köpeskillingen uppgår till maximalt 93 Mkr varav 68,2 Mkr på kassa- och skuldfri basis som har erlagts genom kontant betalning och 24,8 Mkr utgör en möjlig tilläggsköpeskilling som är kopplad till Ottobonis resultat för 2015.

Tilläggsköpeskillingen faller ut linjärt baserat på det operativa resultatet i intervallet 10,8 Mkr till 17 Mkr. Reglering av tilläggsköpeskillning sker under första kvartalet 2016.

Efter avdrag för transaktionskostnader innebär avyttringen av Ottoboni att Nordkom tillförs ett belopp motsvarande cirka 6,8 kr per aktie utan hänsyn tagen till tilläggsköpeskillingen.

Bakgrunden till transaktionen är att Nordic Morning har gett Nordkoms styrelse ett bud på Ottoboni som styrelsen har bedömt som fördelaktigt för såväl aktieägarna som medarbetarna, utifrån följande resonemang:

Nordkom har sedan slutet av 2010 bestått av de två affärsområdena Ottoboni och Done. Begränsade synergier har kunnat realiseras mellan de två affärsområdena.

Done har under de senaste åren i grunden förändrat sitt erbjudande till att vara en av Sveriges större och ledande produktionsbyråer. Medieproduktionen i Sverige genomgår en stor förändring i form av ett bredare behov av tjänster samt parallell produktion och hantering av flera kanaler. Done står väl positionerat för att ta marknadsandelar i denna förändring. En försäljning av Ottoboni ger goda möjligheter till ökat fokus på att utveckla Done och till en betydande extrautdelning för Nordkoms aktieägare.

Under 2014 omsatte Done 64 Mkr med en Ebita på 9,6 Mkr. Styrelsen bedömer att Nordkoms koncerngemensamma kostnader kommer att kunna reduceras i betydande mån i och med avyttringen av Ottoboni och då anställningen av nuvarande koncernchef avslutats.

Styrelsen kommer att återkomma med ytterligare information kring Nordkoms fortsatta inriktning och struktur liksom till frågan om extrautdelning inför årsstämman 2015.

Keystone Advisers har varit finansiell rådgivare till Nordkom. Nordkoms certified adviser är Remium.

Stockholm, 6 mars 2015

Henrik Andreasson, VD

henrik.andreasson@nordkom.se, 08-729 94 00

Nordkom är en kommunikationskoncern som är noterad på First North. Koncernens huvudverksamhet är kommunikation i digitala och traditionella kanaler och representeras av affärsområdena Ottoboni och Done Production. Ottoboni är en av Sveriges största digitala kommunikationsbyråer och Done Production en av Sveriges ledande produktionsbyråer. Nordkom som koncern har funnits i 14 år, har 153 medarbetare som är verksamma i Stockholm, Göteborg och Malmö. Under 2014 omsatte koncernen 175 Mkr och har gått med vinst de senaste 11 åren.