Stark tillväxt under årets första kvartal

Det First North noterade bolaget DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent. - Det är tillfredsställande att 2010 inleds med en stark tillväxt, där omsättningen ökar med 20 procent. Tillväxten genereras av affärsområdet Done Interactive, där vi tidigare meddelat om flera nytecknade kundavtal. Avtalen är med välkända och större varumärken såsom Skandiabanken, Fosters Sweden och Boss Media. Att vi fått dessa kunders förtroende är en bekräftelse på att Done nu är en etablerad leverantör även inom digital medieproduktion, säger Dones VD Peter Heuman. - Vidare är det glädjande att tillväxten skett med bibehållen lönsamhet. Rörelsemarginalen om 14 procent är stabil och i linje med helåret 2009. Det är därtill betryggande att resultatet genereras av två var för sig lönsamma affärsområden. Jag vill särskilt framhålla att Done Interactive, som genererar tillväxten, även väsentligt förbättrat sin lönsamhet jämfört med helåret 2009. - Det är likaledes tillfredsställande för bolaget och framför allt dess aktieägare, att de goda resultaten medfört en ökad massmedial uppmärksamhet samt ett större intresse för aktien. Detta synliggörs tydligast i en långt större handel i aktien jämfört med tidigare, under första kvartalet var den genomsnittliga handelsvolymen i Dones aktie mer än fem gånger så stor jämfört med helåret 2009. - Jag delar vad som förefaller vara den allmänna uppfattningen, att konjunkturen nu är på väg att stabiliseras och att en vändning är inom räckhåll. Detta bekräftas också i uppgifter över planerade medieinvesteringar, vilka påvisar en ökning jämfört med föregående år. En förstärkning av konjunkturen i kombination med våra egna insatser gör att jag tror på fortsatt tillväxt för Done under 2010.