NORDOMATIC FÖRVÄRVAR INUMATIC

Report this content

Idag meddelas att Nordomatic AB har förvärvat 100% av aktierna i INUmatic AB. INUmatic är ett entreprenad- och serviceföretag inom fastighetsautomationsbranschen med kontor i Norrköping, Linköping, Jönköping, Växjö och Kalmar. Företaget omsätter 55 Mkr och har en marknadsledande ställning i östra Götaland. Förvärvet ger en positiv effekt på omsättning och resultat redan under innevarande räkenskapsår. INUmatic AB kommer att omedelbart införlivas i Nordomatic-koncernen, och företagsnamnet kommer i samband med detta att ändras till Nordomatic.

”Vi är mycket glada att välkomna INUmatic in i Nordomatic-koncernen. INUmatic är ett välskött företag bestående av några av branschens mest erfarna ledare och medarbetare. INUmatics affärsmodell är marknadsanpassad och fabrikatsoberoende och ledningen har, baserat på ett mycket gott affärsmannaskap, etablerat företaget som en ledande aktör i en intressant region. INUmatic kompletterar Nordomatic marknadsmässigt och den installerade bas som INUmatic har byggt upp utgör en verklig potential för vidare affärer. Ännu mer spännande är att vi tillsammans har en starkare bas för att arbeta vidare mot en nationell etablering. Tillsammans kan vi göra ett ännu bättre jobb mot större, nationella kunder samtidigt som vårt erbjudande till våra lokala kunder förstärks”, säger Olov Schagerlund, styrelseordförande Nordomatic.

”Bygg- och fastighetsmarknaden utvecklas mycket positivt och vi har inom INUmatic haft fullt upp med att möta marknadens efterfrågan. Det känns naturligt och bra att nu fortsätta expansionen tillsammans med Nordomatic. Företagen har väldigt snarlik affärskultur, samtidigt som vi kompletterar varandra geografiskt och kompetensmässigt. Vi kommer att arbeta vidare med vår kundbas och våra affärer, samtidigt som vi så snabbt som möjligt ska integrera våra administrativa system och marknadsengagemang med Nordomatic för att på bästa sätt utnyttja synergier”, säger Magnus Larsson, VD INUmatic AB.

De tre huvudägarna i INUmatic AB går i samband med affären in som delägare i Nordomatic AB. Efter att INUmatic införlivats så kommer Nordomatic-koncernen omsätta mer än 200 Mkr per år och stärker därmed sin ställning som en av de ledande leverantörerna av energismarta automationslösningar åt bygg-, installations- och fastighetsföretag.

För mer information kontakta:
Olov Schagerlund, Nordomatic AB, 0708-184 184,
olov.schagerlund@nordomatic.se
Magnus Larsson, INUmatic AB, 0480-75 80 00, magnus.larsson@inumatic.se

Nordomatic (www.nordomatic.se) är ett företag som levererar energi- och miljösmarta automationslösningar till fastighets-, installations- och byggföretag. Nordomatic har kontor i Stockholm, Uppsala, Södertälje, Linköping, Norrköping, Jönköping, Kalmar, Växjö och Borås. Nordomatic har 140 anställda och omsätter 200 Mkr per år.

Taggar: