Audun Blegen utsedd till hållbarhetsdirektör i Nordr

Nordr stärker sitt hållbarhetsarbete och har utsett Audun Blegen till hållbarhetsdirektör för koncernen. Blegen kommer att rapportera till Jonas Engelblom, koncerndirektör för strategi, varumärke och kommunikation och tillträder sin nya tjänst 1 september.

Nordr är en av Skandinaviens största bostadsutvecklare och under vårens arbete med koncernens affärsstrategi har hållbarhet getts en mer framträdande position. Ambitionen är att vara en av de ledande i branschen i den gröna omställning som väntar.

- Nordr har ett offensivt förhållningssätt till den gröna omställningen. Både kunder och samhälle förväntar sig det av oss, samtidigt som vi också ser att vi har goda möjligheter att säkra förmånlig grön finansiering, säger koncernchef Baard Schumann.

I både Sverige och Norge har Nordr varit tidigt ute med att ta position klimat- och hållbarhetsfrågor. I Sverige var vi först med att Svanenmärka bostäder och i Norge har vi redan levererat landets största Breeam-certifierade projekt på Nyegaardskvartalet i Oslo. Därtill kommer att Nordr – både genom Folkhem och egna projekt - är den aktör som uppfört, och planerar att bygga, flest flerbostadshus i trä i Skandinavien. Nordr var dessutom först i branschen med att genomföra en fullständig värdering av verksamheten utifrån klimatrisk i relation till TCFD (Task Force on Climate-related Financial Disclosures).

- Vi har etablerat en stabil grund som vi ska använda för att skapa fortsatt utveckling. Vår ambition är att vi ska vara ett företag som definieras av vad vi gjort och gör, snarare än av löften om vad som ska ske 2050, säger Baard Schumann.

Audun Blegen har de senaste åren haft positionen som chef för hållbarhet och strategi i Nordr Norge. I sin nya roll får han uppdraget att, tillsammans med Jonas Engelblom, hålla ihop hela koncernens arbete inom området.

- Jag är väldigt motiverad och ser fram emot att se till så att både samhälle och kunder får ta del av våra kunskaper genom att vi levererar på samma nivå inom klimat och miljö som vi gör i andra delar av vår verksamhet, säger han.

För ytterligare information, kontakta:

Baard Schumann, koncernchef, +47-94-080 000, baard.schumann@nordr.com

Audun Blegen, hållbarhetsdirektör, +47-959-79 664, audun.blegen@nordreiendom.no

Jonas Engelblom, koncerndirektör strategi, varumärke och kommunikation, +46-70-22 29 223, jonas.engelblom@nordr.se